tisdag 23 juni 2015

Hur ska det gå...

...med mina rosor? Hittills är det bara en som har kommit så långt som till att börja blomma. Det är Poppius. Men den har också hela stjälken full av små taggar. Nästan alla mina lite nyare rosor kämpar i motvind. De skickar upp nya skott, sätter till och med knopp. Och blir uppätna. Det är nämligen ett, eller flera, rådjur som bestämt att det är perfekt att ta sin nattliga promenad tvärs över min tomt. Och går man ändå förbi, så kan man ju passa på att mumsa i sig några fräscha skott av ros. 



Just rådjuren har inte varit något jätteproblem här tidigare men nu verkar jag bli tvungen att bura in alla rosor. Och jag som avskyr burar och staket runt växter! Men det är ju inte roligt när det ser ut så här i rabatterna: 


Det finns annat som måste få nät omkring sig också. Jordgubbarna, nämligen. Så jag får väl ge mig ut och fixa det, även om jag riskerar att bli uppäten av myggen. De är stora som bombplan och ute mitt på blanka dagen. Det är verkligen ingen stil och fason på djurlivet nu för tiden!

3 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Usch, så trist med rådjur som mumsar i sig det finaste man har...
Kan man inte träna dem att käka på något man ändå inte vill ha? ;-)
Hoppas du har sköna sommardagar, och att vi kanske får tillfälle att ses någon dag!
/Anna-Karin

Marina sa...

Trist med rådjuren. Du har ju ganska stor tomt så det blir väl lite väl jobbigt att hägna in trädgården istället för växterna? Man ska kunna blanda vatten och blod/benmjöl som man sedan vattnar över växterna. Rådjuren gillar inte lukten. Vet inte om det funkar.

Myggen ja, de är hemska!

Kramar

Tittis trädgård sa...

Det är verkligen trist med rådjur i trädgården. Här kommer de på besök varje dag, men jag lägger ut hyvlad tvål på de smaskigaste växterna, då får de vara ifred. Har också hört att fårull ska funka, men har inte testat själv.
Mygg har vi också gott om i år för ovanlighetens skull./ Kram Titti

Related Posts with Thumbnails