måndag 31 oktober 2016

Ombonat

Idag får ni bita ihop, för det blir massor av staketbilder. Frågan är dock hur mycket staketet syns på de första bilderna. 

Södra tomtgränsen med ullungrönnen i förgrunden. 

I lördags var pappa här och vi fortsatte att sätta upp staketnätet. Det är ju ett grönt Gunnebo-staket, som legat i garaget sedan jag flyttade hit för nio år sedan, och som började komma upp under försommaren. Stolparna har varit på plats ett tag, och nu har vi rullat ut och fäst upp nästan alla nätrullar. Det återstår två rullar (och de kommer tyvärr inte att räcka till det som är kvar). Men det är nu man på allvar får lite inramningskänsla. Trots att staketet knappt syns, så ger det mig en väldigt mycket mer ombonad känsla. 


Vallen och den, just nu, inte så stiliga gula rabatten. 

Längs den södra tomtgränsen står staketet uppe på vallen som är grävd som "översvämningsskydd". På utsidan om staketet löper ett dike och på insidan är vallen övervuxen med högt gräs/ogräs. På insidan av vallen har jag tänkt sätta buskar av olika sort. Jag har inte tänkt mig någon häck, men jag har redan forsythia, rönnspirea, fläder och syrenhortensia på vänt i kruka. Kanske får även någon vinbärsbuske, och annat smått och gott, flytta hit. Ska bli så härligt att få ett "avslut" längs tomtgränsen, och det nästan osynliga nätet ger redan denna känsla. 


Staketstolparna är ganska mycket högre än själva staketet och längs upp ska det spännas någon sorts lina/tråd. Allt för att hindra rådjuren från att hoppa in. Sedan kan jag ju dessutom dränka in staketet med Trico Garden och sätta upp bollar av fårull. Då ska jag väl ändå få slippa rådjur, eller?!

Vildvuxet bortom vallen. Gräset är högt och det ligger högar som ska eldas någon dag. 

 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails