torsdag 3 november 2016

Leaf mould

I år har jag tänk ge mig på det där med lövkompost, eller att göra leaf mould som Monty Don skulle kalla det. Enligt honom är det den enklaste sak i världen och det är såå användbart. Vi får väl se. 


Jag har i alla fall läst avsnittet om leaf mould i boken Gardening at Longmeadow noga och det verkar inte så svårt. Man kan samla ihop löv i en bur av hönsnät, hålla det fuktigt och vips så är det klart till våren. Någon bur av hönsnät har jag inte tillverkat men jag har en gammal soptunna av metallnät som jag tänker borde fungera lika bra. Den är inte så stor, men jag tänker att det är bäst att testa innan jag ger mig på något större. Fördelen med tunnan är att den kan öppnas helt på sidan. Då borde det ju bli lätt att tömma, tänker jag.  


Nu är det bara det lilla kruxet med att hålla det hela fuktigt. Kanske kan jag få hjälp av regn och snö. Idag har det dock inte regnat, utan det har varit en strålande vacker höstdag. 

1 kommentar:

Birgitta sa...

Jag har några gånger fyllt svarta sopsäckar med löv och bara låtit dem ligga ute över vintern. Inte helt förmultnat när våren kom men bra nära.
Ha det gott!
Birgitta

Related Posts with Thumbnails