lördag 12 oktober 2013

Äntligen!

I dessa Nobelpris-tider utbrister jag på fylkingskt manér: Äntligen! Ja, äntligen har jag fått höstanemoner att klara sig över vintern och blomma hos mig. Jag har gjort många, och då menar jag många, försök tidigare och då har de alltid dött. 


Nu finns det en övervintrad planta i höstrabatten tillsammans med tre andra som jag planterade i våras. Jag har lärt mig nu att man ska plantera dem på våren. Men det är ju inte alltid de säljs på våren. 


I vita rabatten sitter två plantor som också sattes i våras men de blommar inte i år. Hoppas de klarar sig, för de är ju söta när de blommar. Bilderna här på vita varianten är tagna vid tidigare försök. Tyvärr alltså döda vid det här laget.  


Något som också förtjänar ett äntligen, är att veden till slut är inburen. Det blev ett antal vändor med skottkärran idag, trots att jag sagt tidigare att jag inte skulle lägga helgtid på det. Nu är det i alla fall klart och det är hur skönt som helst. 

Nu blir det en kopp te, och om ett tag True Blood. Var ju tvungen att se Sveriges match igår och då fick vampyrerna vänta till idag. Så härligt att Sveriges tagit sig till play-off i alla fall. 

4 kommentarer:

Marina sa...

Tack för tipsen! Nu har jag några till att "hålla koll på". Jag hade nog tappat bort dem på vägen för jag har följt dem tidigare.

Matchen ja, den fick ju ett bra slut till slut. Lite väl spännande där ett tag.

Skönt att du fått in veden. Lika bra att ha det gjort så du kan tänka på annat nu framöver.

Min vita höstanemon är borta sedan ett par år. Antingen har den blivit rosa eller är den bara borta. De rosa brukar klara sig här och verkar trivas riktigt bra. Nu ska jag se om jag kan få dem att trivas i torra Lunden också. Där behövs lite höjd men det ska inte vara någon kompakt växt. Dessutom behövs höstblomning så vad är då bättre än höstanemon?

Ha en bra söndag!
Kram till dig

Nora sa...

Vilken lycka! Tänk att hos vissa sprider sig Höstanemonerna som ogräs, hos andra är de svårövervintrade. Hos mig är det mitt emellan. De överlever vintern, men än har de inte spridit sig. Höstanemoner är ljuvliga så de vill jag inte vara utan.
Va skönt att ha veden på plats inför vintern - bra jobbat!
Ha en fortsatt skön helg!
Kram!

Jenny sa...

Hej Karin!
Åh de är så vackra höstanemonerna. Jag satte en förra året men tyvärr åt rådjuren upp alla knopparna o blommorna..:(

Det blev många lass ved med skottkärran här igår också, tungt men skönt när det var klart!

Ha en trevlig kommande vecka,

Kraam Jenny

Livet på solsidan sa...

Om dina rosa höstanemoner inte behagar komma upp till våren så hör av dig. Här finns massor...

Ett växthus! Stort grattis till den "lilla" beställningen. Det vill jag absolut se mer av :)

Ha en fin vecka!
Kram Tamara

Related Posts with Thumbnails