måndag 11 augusti 2014

Tankar, såhär på sommarlovets sista dag

Jaha, och vad ska man då hitta på såhär sommarlovets sista dag? Som vanligt känns det som att ledigheten har varit lång och samtidigt gått jättesnabbt. Lite mentala förberedelser får jag nog ägna mig åt idag. Det känns ju trist att ledigheten är slut samtidigt som det faktiskt känns spännande att komma tillbaka till ett nytt skolår. Jag ska börja om med en ny etta nu. Min förra klass hade jag haft i tre år och vissa delar av den till och med i fyra. Det verkar alltid osannolikt när man får en etta att man ska kunna lära känna en ny knippe ungar lika väl som de förra, men det gör man. Ganska snabbt dessutom. 


Eftersom jag gillar att skriva listor så ska jag nog skriva några sådana över trädgårdsrelaterade saker som ska fixas i höst. Jag har minst en helt ny rabatt i tankarna. En pastellig mormors/cottage garden-rabatt har jag tänkt mig. (Som om jag inte redan hade sådana!) Men den här ska nog ha blandade pastellfärger. 


Jag behöver klura ut hur och var jag ska flytta lite olika växter. Har bland annat några buskar som inte kan stå där de står. Hela den vita rabatten ska grävas om. Frågan är om jag ska göra det nu i höst, när det går att se vad som är vad, eller om det är bättre att vänta till tidig vår. Vad tror ni?


För övrigt så ska jag nog bara gå runt och klippa lite smått och gott. Lite dead-heading behövs alltid. Kanske sätter jag mig i nya växthuset och skriver listorna. Där kom nämligen hela taket på igår. Därifrån kan jag dessutom se rosorna i rosenrabatten och jag kan se den gula rabatten. Bilderna är från den gula rabatten. Jag är så nöjd med att jag frösådde gult i våras. Marylandzinnia, rosenskära, tuvad sömntuta och lejongap har fyllt ut så bra och blommat så fint hela sommaren. 

7 kommentarer:

Millan sa...

Vad kul att du fått tak på ditt växthus, härligt att kunna sitta där inne.
I vanliga fall är jag lite trädgårdstrött på hösten (inte i år dock) och då har jag lämnat sånt till våren när det kliar i alla trädgårdsfingrar annars är det nog smart att göra det nu när du ser vad du flyttar runt på.

Ha det gott!
Kram

Hanna sa...

Jag har en dag ledigt till innan jag börjar. Förutom textilslöjden, skall jag också börja med en ny förskole klassen
Ha en fin kväll
Hanna

Marina sa...

Vilka framsteg det görs med växthuset. Tak på, då är det ju nästan klart.

Jag gillar att gräva på hösten. Då är allt klart för start när det blir vår tänker jag. Jag ska snart börja gräva här. Längtar! Ingen ny rabatt dock men flytta om ska jag göra.

Kan tänka mig att det är spännande med nya ettor. Jag har alltid en de nya och en del gamla deltagare eftersom man kan gå olika antal år hos oss beroende på bakgrund.

Ska du till Bäckaskog den 31/8?

Kram

Jord under naglarna sa...

Jag är på gång med en ny rabatt. Hade tänkt i början av månaden så att växterna hinner ta sig på nya stället, men då var det så hett. Nu har jag väntat på jord i en vecka, senaste beskedet från leverantören är att den kommer i morron bitti. Vi får se.

Härligt att få tak på växthuset, då går det framåt!

Tante Mali sa...

What a lovely combination. Love white cosmea! Have a wonderful time in your beautiful garden and all my best from an Austrian gardener
Elisabeth

Rosor och ruiner sa...

En pastellig mormors/cottage garden-rabatt låter underbart!
Hm, kanske lättare att flytta och ändra nu när man kan se växten i sin helhet, det kan va svårt att bedöma på våren, åtminstone har jag det, sätter alltid för tätt... om man står ut med att det blir lite hängigt så, för det blir det lätt så här års..
Kul med nya rabatter är det i vilket fall som helst!

Kram Gunilla

Ulrika sa...

Listor, listor, listor. Vad skulle vi göra utan dem?
En del människor blir stressade av listor. Inte jag!
Så skönt att få skriva upp det man tänker på så att jag inte glömmer något. Så skönt att få tömma alla tankar och idéer på ett papper så att jag kan använda huvudet till annat. Kanske till att komma på nya idéer?
Hoppas din jobbstart blir lagom lugn.
Ulrika

Related Posts with Thumbnails