söndag 31 augusti 2014

Marknad och skogsfynd

Eftersom det inte vräkte ner i morse, så beslöt jag mig för att åka till trädgårdsdagen på Bäckaskog. Jag utrustade mig visserligen med både regnkläder och stövlar men klarade mig helt undan regnet. På marknaden träffade jag, som traditionen bjuder, några andra trädgårdsbloggare. Vi har setts där förr, Marina, Camilla,  Anna-Karin och jag, men det är alltid lika trevligt. Några små inköp blev det, men inget häpnadsväckande. Jag tyckte nog att det var färre växt-stånd och fler med "grejer" i år. Lite synd kan jag tycka. 


På hemvägen kunde jag inte låta bli att stanna till med bilen för att se om jag skulle hitta någon svamp. Jag hade tänkt cykla till svampskogen men nu fick det bli såhär istället. Jag har hört att det ska vara gott om Stensopp/Karl Johan i år, och det är väl det minsta man kan säga. Jag har aldrig i mitt liv sett så många. De fanns överallt. Det tog ingen tid alls att plocka en hel plastkasse full. Den var så tung att jag trodde att handtagen skulle gå sönder. Jag försökte att bara ta exemplar som såg fina ut och som inte var så stora. Men jag kunde inte låta bli en som var helt gigantisk och såg helfin ut. 


Min erfarenhet av Karl Johan är att de ofta är ganska larvangripna men så var det verkligen inte nu. Till och med den största gick att använda helt och hållet. Har aldrig varit med om något liknande. Den här sommaren har visst passat perfekt. Det skulle med enkelhet kunna gå att plocka flera års förbrukning av svamp på bara en liten stund men man får hejda sig. Det ska ju gå att förvara allt också. Men det är ju så himla kul att hitta så där mycket! 


Helgen försvann som vanligt i ett litet nafs och nu väntar ännu en arbetsvecka. Förkylningen gör sig fortfarande påmind men det känns i alla fall bättre. Bara att bita ihop, med andra ord. 

Tjingeling!

3 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Alltid lika trevligt att ses!
Och så läckert med all svamp!
Önskar dig en bra start på veckan som kommer.
/Anna-Karin

Marina sa...

Absolut alltid lika trevligt att ses. :)

Vilken svamplycka! Känns ju så bra att äta sådant som haft en naturlig uppväxt. Om man nu kan prata om uppväxt hos en svamp???

Hoppas du inte känt dig allt för trött av förkylningen idag.

Kram

Nora sa...

Mmmm, va gott med svamp!
Kram!

Related Posts with Thumbnails