onsdag 28 december 2016

Julrosens år

Hemma igen, efter att ha spenderat en mysig och lugn julhelg hos mamma och pappa. Det är alltid lika roligt att komma hem och placera alla fina julklappar på rätt plats. Böcker på rätt plats i bokhyllan, saker in i badrumsskåpet och andra ting framme på hedersplats. 


En julgåva, är julrosen som står på köksbordet. Den fick jag av klassen. Massor av knoppar har den och jag hoppas att de vill slå ut. Om den klarar sig kommer den självklart att få flytta ut i någon rabatt. 



Ute, i vita rabatten, blommar en gammal helleborus sedan ett tag tillbaka. Idag är det frostigt och  det gnistrar lite extra om de vita blommorna. 



Ytterligare en på väg att blomma. 


Av bror och svägerska fick jag också en julros (verkar som att det är julrosens år i år). Den står ute i växthuset. Det låg fortfarande en somrig duk på bordet här, och så kan vi ju inte ha det. Det mörkgröna är lite mer vintrig. Kuddarna ligger däremot på stolarna året om. De är rejält blekta på denna sidan men jag brukar vända på dem när jag får gäster. Smart trick för att ha fräscha kuddar (och för att lura besökare!). 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails