söndag 23 april 2017

Helgen, i stora drag

En helg, med väder som vida översteg förväntningarna, är till ända. Gårdagen spenderade jag nästan helt utomhus, medan jag idag tillbringade nästan all tid i växthuset. Igår lade jag de stenar som saknats runt brunnarna på plats. 

Jag har en rabatt som löper på vänster sida längs alla de tre (avlopps)brunnarna. På höger sida satt förut tre rosor som skulle bli stora buskar. Buskar har de verkligen inte blivit och därför fick två av dem flytta förra sommaren. Den mittersta, Poppius, som är störst sitter kvar och runt den och fram till brunnarna på höger sida ska det bli en ny rabatt. Växter är beställda och allt som återstår (!) är att gräva. 



Jag började också gräva för mina nya odlingsbäddar. De gamla pallkragarna har ruttnat och ligger för mycket i skugga. Därför ska jag göra nya bäddar och de ska få en ny placering. Mer om det en annan dag. När jag kommit lite längre. 


Utöver det jag fixat med ute, har jag också satt upp min nya tallrikshylla i köket. Är så nöjd med att ha fått upp en "möbel" här ovanför den lilla bänken. Jag hade ju placerat en tavla här förut men den har fått flytta till andra sidan köket. Jag tänker mig att tallrikshyllan kommer att få innehålla olika saker beroende på säsong och humör. Just nu rymmer den både tallrikar, muggar och böcker. 




Om man vänder sig helt om från tallrikshyllan är synen inte lika välordnad. Där är det nämligen fullt av omskolade småplantor. Det var det jag roade mig med i växthuset idag. Att skola om plantor. Vissa större, andra betydligt mindre. Framför allt lejongap har jag pillat med. Små, små men med förvånansvärt bra rotsystem. 




Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails