söndag 28 maj 2017

Odlingslådor 2.0

Kanske bäst att varna för galet många bilder i det här inlägget. Bilder som dessutom vid första anblicken ser ut att vara desamma. 

Mina odlingslådor har fungerat väldigt dåligt de senaste åren och det har varit sjukt irriterande med allt ogräs runtomkring. Dessutom har själva "lådorna" varit på fallrepet ett bra tag. Därför kom jag fram till förra sommaren att jag behövde göra något åt allt detta. Jag började spåna på ny placering och struktur på det hela. 


Såhär såg det ut tidigt i våras med de gamla lådorna. 


Jag kom fram till att jag ville ha placeringen av odlingslådorna mera i mitten av området och att det bara skulle vara två stora istället för flera små. Dessutom ville jag ha dem högre och gärna med möjlighet att sitta på kanten. Därför bestämde jag mig för att "mura" dem av lecablock. 


Gamla plattor som jag redan hade, fick avgöra avståndet mellan lådorna. 


Vid första anblicken kunde man tro att marken var i våg. Men icke. Därför fick jag gräva och väga av efter bästa förmåga. 




Mellan blocken har jag gjort tappar av armeringsjärn. Det blev många hål att borra men med hjälp av en mall för hålens placering gick det förhållandevis lätt. 

 

Tapparna på plats. Framför den främre lådan ska jag ha potatis. De ska få växa direkt i marken, tänkte jag. 


Sedan återstod bara det lilla jobbet med att fylla på jord! Det har jag roat mig med idag. Kompost har sållats och östs i. Gammal jord från gamla lådorna har sållats och fyllts på. Lite köpejord har fyllts på. Det kommer garanterat att sjunka så att mer jord behövs, men nu fick det vara nog i den ena lådan så där har jag sått.  


Det är ju torrt så det förslår i markerna men eftersom min bevattningspump inte vill gå igång (den årliga följetongen) har jag tagit vatten inifrån huset. Jag har också ett hål i marken bakom avenbokhäcken där det alltid står vatten så där har jag också hämtat. Det är som källa med alldeles iskallt vatten. Det verkar dock inte bekomma grodan som bor i hålet. 


Den andra lådan ska få mer jord och sedan ska jag så i den också. Förhoppningsvis inom den närmsta veckan. Sedan återstår förstås jobbet med att ta bort de gamla lådorna och återställa marken där i gräsmattevänligt skick.  

4 kommentarer:

Nora sa...

Wow - vilket jobb du har gjort! Imponerande!
Kram Nora

Anonym sa...

Instämmer i noras kommentar /Far

Rosor och ruiner sa...

Så smart, och snyggt!

ellan sa...

Heja dig! Det blir ju rasande snyggt det där! Jag har också pallkragar med gräs emellan och håller med dig om att det är en rätt så dum lösning. Tack för tips på hur man kan lösa det.
Allt gott!

Related Posts with Thumbnails