torsdag 31 mars 2011

Prima ballerina

Förra året försökte jag övervintra mina fuchsior i källaren. Det gick inte alls. De dog allihop, troligen av uttorkning. De vill ju ha lite mer vatten än pelargonerna. I år har det dock gått bättre. Alla har klarat sig.


En av dem blommar dessutom nu. Det beror nog mest på att jag inte klippte ner dem som jag borde i höstas. Nu vet jag i alla fall vilken sort det är när jag tar sticklingar och klipper ner den. Med lite tur kan kanske både sticklingarna och plantan klara sig.


Jag har inga ovanliga sorter och alla är rosa. Jag är inte så förtjust i de där med cerise och lila kombinationer. Däremot älskar jag dem med dubbla kjolar. De ser ut som små dansande ballerinor.


Imorgon är det fredag igen. Inte dumt alls, tycker jag. Men man får se upp så att man inte blir lurad...

3 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Fuchsior som är så fina.
roligt att dom har överlevt vintern.
Själv har jag ingen tur alls utan lyckas ta död på dem nästan redan i affären.
Kramar:)

Marina sa...

Jag hade massor med fuchsior för ett par år sedan och övervintrade de flesta av dem. Av någon anledning känner jag inge dragning alls till dem längre. Tycker fortfarande att de är jättefina men jag behöver inte ha dem. Det har kanske med att göra att jag har väldigt många färre krukor numera är för ett par år sedan.
En sort har jag kvar och det är F mag. Alba. Den är härdig så den står i rabatten året om. Små enkla ljusrosa blommor.

Nu är det helg och jag hoppas få mycket gjort. Känner mig laddad!

Hoppas du får en kanonhelg!
Kram!

Hem och Harmoni Marie sa...

Himla fina! Jag visste inte ens att man kan övervintra dem... :)

Ha en underbar helg! Kram Marie

Related Posts with Thumbnails