onsdag 16 mars 2011

Räta och aviga

Som jag nämnt tidigare så har jag dille på att sticka för närvarande. Jag fick se mönstret på ett par härliga "skrynkelsockor" hos Lindas Lantliga och tänkte att det där kunde jag ju testa. Sagt och gjort. Jag skrev av beskrivningen, införskaffade garn och stickor. Jag ska kanske tillägga att jag aldrig stickat med fyra stickor förut. Men jag hittade en länk till en amerikansk sida där de visade hur man gjorde. Hur svårt kan det vara? tänkte jag.

Inte så himla svårt skulle det visa sig. Men sedan stötte jag på patrull. Jag vet nämligen inte hur man stickar själva foten och har ingen bra beskrivning på det heller. Tills jag testat mig fram till hur man gör det på bästa sätt, satte jag igång med ett par till i ett gammalt ullgarn jag hade hemma (syns på bilden nedanför). Dessa har jag dock repat upp eftersom de blev alldeles för klumpiga.

Men så snubblade jag över beskrivningen på ett par spiralsockor och satte igång med dem istället. Tycker ni att det låter förvirrat? Nej då, inte alls. Bara lite lätt schizo...

En av spiralsockorna är i alla fall klar och den andra har jag kommit halvvägs med (det hade jag inte när bilden togs). Planen är att bli klar med dem innan helgen, så att jag kan ta itu med foten till skrynkelsockorna då. Någon som har tips på ett enkelt mönster till en sockfot som har 60 maskor?

Nu får det i alla fall vara färdigstickat för ikväll. Jag ska bädda ner mig med en bok istället. Go´natt!

5 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Nej jag har inget bra recept till sockfot, tyvärr.
Så fina skrynklorna blir, ser varma och goa ut.
Kramar:O)

Marina sa...

Jättefint ser allt ut men varför inte nöja sig med en sak i taget??? Du har verkligen drabbats hårt av bacillen (fniss).
Stickade inte du med fyra stickor i slöjden? Det fick vi göra. Lovikavantar skulle vi göra. Mina blev olika stora minns jag och färgerna var turkos och grå.

Kram!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Härliga sockor och allt vad du visar. Jag stickade också en hel del hela vintern. Kul sysswlsättning. Trevlig helg,
Petra B.

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej!
Om du vill så har du en award att hämta hos mig för en härlig och varierande blogg:O)
Kram
Trevlig helg

Susanne sa...

Hej..har du kikat på sidan DROPS?
Dom har ju hur mycket gratis mönster som helst kanske du hittar vad du söker där..Lycka till kram Susanne

Related Posts with Thumbnails