tisdag 15 april 2014

De senaste dagarnas sysselsättning

I lördags var det ett bra trädgårdsväder. Lite blåsigt kanske, men eftersom jag tillbringade större delen av dagen bakom planket i "fruktträdgården" gjorde det inget. Resten av helgen bjöd på äkta aprilväder med allt från sol till hagel. Jag stannade inne och trotsade min bråkiga (väldigt onda) nacke genom att skola om hur många små plantor som helst. 


I skuggrabatten har hundtandsliljorna, som jag satte i höstas, börjat titta upp på allvar. Stora blanka och nästan lite vaxiga blad och dessutom knoppar i varje bladstrut. Ska bli spännande att se hur de ser ut när de slår ut. De ska bli blekt gula, nästan vita. 


I grönsakslandet har jag roat mig med att rensa och påbörja gödsling. Rabarbern har äntligen börjat titta upp och nu har den fått mer utrymme. Tidigare satt tre gigantiska ruggar av gräslök runtom. Nu är gräslöken tillfälligt förpassad till krukor.


Det ser inte mycket ut för världen just nu och dessutom är det inte riktigt färdigrensat heller. Sparrisbädden till höger har jag inte vågat rensa ännu. Vill ju inte störa de sparrisar som eventuellt är på väg att titta upp. Några stora lass grus mellan odlingslådorna hade inte skadat men det kommer det inte bli i år.



Påsklovet pågår för full och imorgon idag ska jag till Solhaga (gardencenter) och köpa penséer. 

3 kommentarer:

Jord under naglarna sa...

Det låter som en fin helg! Onda nackar är däremot inget att ha. Jag hade/har nåt skit i min och förra veckan gav den mig, förutom ontet, ett par migränanfall också.

Hoppas du är bättre nu!

Marina sa...

Inte kul med ont i nacken. Hoppas det snart ger med sig så du kan gräva och jobba på där ute.

Roligt att ses idag även om det var en väldigt liten stund. Hoppas på en längre stund och att jag inte går som en 90-åring nästa gång.

Kram

Rost och rädisor sa...

Hundtandsliljorna ser verkligen läckra ut. Har spanat in dom ett tag och nu måste jag nog sätta ett gäng till hösten.

Önskar dig en fin påskhelg
/Anette

Related Posts with Thumbnails