söndag 19 juli 2015

Efter lite detektivarbete

Nu har min schersmin nästan blommat över för i år. Den hade ganska många fler blommor i år än förra året då den blommade för första gången. Den flyttades för flera år sedan men har inte velat blomma. 


Förra året lade jag inte märke till att blommorna är fyllda men i år var det tydligt. Jag blev lite fundersam och tänkte att det nog inte är en helt vanlig schersmin. Efter lite googlande har jag kommit fram till att nog är en kameliaschersmin och det låter ju väldigt tjusigt. Men den stämmer med alla beskrivningar jag har hittat; stor buske, fyllda till halvfyllda blommor, lite svagare doft än en vanlig schersmin och senare blomning. Så välkommen hit lilla kameliaschersmin. 

6 kommentarer:

Jord under naglarna sa...

Jag har många "fådda" växter och även en del som fanns här när vi flyttade hit så därför har jag få namn på mina blommor/buskar osv. Roligt att du lyckades få fram mer om din schersmin. Jag har en vanlig på ett väldigt undangömt ställe på tomten. Häromkvällen kom jag på att den borde blomma så jag sprang ut i pyjamasen och kollade. Mest bara knoppar än, men snart så. de doftar ju så ljuvligt!

Marina sa...

Är nog en sådan som finns här också. Har flera "vanliga" schersminer också men i alla fall en som är som den du visar och doften är svagare.

Kram

Tittis trädgård sa...

Så fin din schersmin är. Håller med om att kameliaschersmin låter tjusigt! Själv har jag bara två stora doftschersminer, men de är verkligen underbara. Vilken doft. Den känns i hela trädgården när den blommar./ Titti

Nora sa...

Va roligt att du hittade namnet på den! Schersminer är verkligen underbara och alla trädgårdar borde ha åtminstone en Schersmin tycker jag:-)
Kram Nora

Rosor och ruiner sa...

aha, då kanske det är sån jag också har, den doftar nästan inte alls, och är lite "dubbel" i blommorna.. hm jag har själv köpt och planterat den, men det är så många år sen och lappen sparade jag inte på den tiden, innan jag blev trädgårdsnörd...;)

Fin är den i alla fall, mycket vacker!

Allt gott!
Gunilla

Fröken Grön sa...

Bra deckarjobb där! Vår är nog den gamla hederliga sorten, för den doftar så man blir helt salig. Så fort den slutar blomma så börjar jag redan längta till nästa år. Fast dina blommor var faktiskt vackrare.

Ha fortsatt sköna sommarlovsdagar! Själv går jag till jobbet på måndag...

Related Posts with Thumbnails