fredag 10 juli 2015

Ros-bonanza

Håll i er, för nu blir det ros-kavalkad. De första rosorna har äntligen börjat slå ut. Det har tagit sin lilla tid eftersom många av dem har blivit uppätna av rådjur i omgångar. Nu har jag rivit tvål över dem eftersom jag hört att det ska kunna hålla de rosätande bestarna på avstånd. Det återstår att se, men det var kul att riva ut tvålen i alla fall. Som att riva parmesan över rosorna!

Cottage Rose

Eglantyne

The Generous Gardener

Golden Wings


Klätterrosorna mot förrådsväggen börjar verkligen ta sig på allvar. Det är en Flammentanz som satt här när jag flyttade in, en Lykkefund och en honungsros. Humlorna festar för fullt på honungsrosorna. 



Mme Boll

Okänd

Morden Sunrise


Ringblommorna som har självsått sig i rosenrabatten är en låg sort och passar perfekt med rosorna här. Precis samma toner. Lejongapet Twinny Peach (som syns lite nere till höger på bilden ovan) hade jag förra året också och har också fått återkomma eftersom de passar så bra. 

Apricot Daisy

5 kommentarer:

Jenny sa...

Underbar rosbonanza! Här ser det mesta dassigt ut efter allt regn och all blåst, tråkigt men jag hoppas det går att frisera rabatterna lite sen. Just nu är det väl ingen idé, det blåser som sjutton.

Rosor och ruiner sa...

Så många fina sorter du har! Lykkefund har jag med, gillar den skarpt!

Kram Gunilla

Nora sa...

Va många fina rosor du har! Gillade din förrådsvägg :-)
Kram Nora

Fröken Grön sa...

Vilken härlig blomsterprakt! Rosor kan man helt enkelt inte få för många av. Det där med tvål var nytt för mig, men låter onekligen som en smart idé. Inte ens rådjur kan väl tycka att det är gott med tvål i munnen!

Växthus ger onekligen en ny dimension till trädgårdsintresset. Jag ska nog absolut skaffa mig en sådan där självöppnande grej, så att man slipper springa och passa.

Må så gott!
/Anna-Karin

Tittis trädgård sa...

Underbara rosor du har. Nu är det verkligen rosornas tid, och det gäller att passa på att njuta av blomningen. Hoppas tvålen håller bambi borta, här funkar det bra i alla fall, det ser faktiskt ut som permesan när man river den:-)

Related Posts with Thumbnails