torsdag 17 september 2015

Många nykomlingar som levererat

Förra året blev det lite fel i trekammarrabatten. Jag hade flera olika sommarblommor som jag drivit upp från frö, som inte fick de färger jag hade tänkt. I år har det varit mycket bättre. Dels har jag inte satt så många sommarblommor just här, och dels så har jag flyttat sånt som blommat i "fel" färg. Tanken är att denna rabatt ska ha nästan uteslutande rosa blomning. Rosa som drar mer åt det lila än det aprikosa. 


Jag satte en del nya perenner här förra hösten och de har varit lyckosamma. Rosen Ballerina (den ljusare i bilden ovan) har blommat och blommat och blommat. Leonardo da Vinci har aldrig blommat så mycket och så länge som i år. De rosa floxen till vänster i bild kommer från mamma och pappas trädgård. 

Såhär blommade det den första september. I bakgrunden skymtar cottage-rabatten. 


Både i cottage-rabatten och här har jag satt flera kransveronikor och de är jag så nöjd med. De svävar liksom lite ovanför allt annat. Är skira och väver sig in perfekt bland andra blommor. Att de dessutom drar till sig fjärilar och framför allt humlor gillar jag extra mycket. 


En annan nykomling är astrarna. De har varit helt fantastiska och blommat hur länge som helst. De är dessutom väldigt tacksamma som snittblommor och står jättelänge i vas. Det ska jag absolut ha nästa år också. 

1 kommentar:

Jenny sa...

Jag älskar rosa, jättefin rabatt! Och astrar, åh vad jag saknar dem. Sådde inga egna i år men fick småplantor av en kompis, men inte en enda blomma blev det. De hamnade lite fel och sen var det nog sniglar som åt upp småttingarna, usch och fy!

Related Posts with Thumbnails