tisdag 10 november 2015

Dom kan dom. Britterna!

När jag fyllde år förra veckan fick jag den här boken och den kommer förhoppningsvis stilla min värsta Gardeners´ World-abstinens under vinterhalvåret. I Gardening at Longmeadow skriver trädgårdsidolen Monty Don om hela trädgårdsåret hos honom på Longmeadow. Under vår-sommar-höst-säsongen dyker han upp varje vecka på BBC och i år har jag inte missat ett avsnitt. Inte för att det visas på svensk tv eller att jag får in BBC, utan för att det finns vänliga själar som lägger upp avsnitten på youtube, oftast bara timmar efter att de visats i England. 


Det är så mycket med det här programmet som gör att det är bra. Alla tips, den engelska känslan, reportagen från olika brittiska trädgårdar, Carol Kleins djupdykningar i olika ämnen, "jobs for the weekend", Monty själv och inte minst Nige (om ni sett något avsnitt vet ni vem det är). Att det dessutom spelas in samma vecka som det sänds är ju en extra bonus, och då går tipsen nästan att överföra direkt till svenska förutsättningar. 


Boken är uppdelad i månadskapitel. Det är mycket text (på engelska) och inte så jättemycket bilder. På så vis blir det nästan ett uppslagsverk. Leaf mould som det står om i oktober hade jag tänkt ge mig på i år, men efter stormen Freja i helgen finns det knappt några löv kvar på tomten. Jag får ta till krattan och samla på olika ställen istället för enbart under kastanjen som annars hade räckt. 

3 kommentarer:

Almbacken sa...

Ja, visst blir man glad av Gardeners world. Har inte läst boken dock. Kule med mycket text men då vill man ju också ha många bilder........j

Tack för dina rara ord om reportaget i Villaägaren. Det var första gången i livet jag agerat som omslagsflicka.

Kram,
Maria

Jord under naglarna sa...

Jag gillar också Garderners World och Monty Don särskilt! Jag är dock inte lika hängiven tittare som du. :)

Tittis trädgård sa...

Vilken härlig bok! Är också Monty Don-anhängare, och han får hålla mig sällskap i sjukstugan så går tiden lite fortare och livet känns
lite ljusare:-)

Related Posts with Thumbnails