tisdag 24 november 2015

Gärna gult hos mig, milt gult

Jag har faktiskt en hel del gult in min trädgård. Jag tycker inte alls att det är en så ful färg som många vill göra gällande. Men jag får erkänna att jag föredrar den där milda gula färgen framför den starkt gula. På en plats har jag till och med en helt gul rabatt. Det kommer sig av att det redan stod en Ölandstok och ett gullris här, och då tyckte jag att jag kunde bygga på med mer gult. 


Förra våren köpte jag dessa små, söta på växtmarknaden i Degeberga. Hoppas de vi komma tillbaka i vår. En trädgårdsaurikel, en primula och en dubbel primula. 





Under försommaren blommade milt gula tulpaner i gula rabatten och under högsommaren var det milda rosenskäror och lejongap som lös upp. 


Men även på andra ställen har jag gula blommor. Till exempel rosor. Gamla favoriten Leverkusen, nya Golden Wings som blommade så fint nu sin första sommar och The Pilgrim som jag hoppas mycket på. 




Flera gula pioner finns här också. 


I sommar har jag odlat gula paprikor i växthuset men de blev inte speciellt goda. Väldigt bittra. På bilden är bladen dessutom också gula eftersom den drabbades av någon sorts spinn. Snart är det dags att baka gult. Lussebullar hör advent, lucia och jul till. Du hittar fler gula inlägg hos Maribels garden


Den här helgen har jag verkligen fått känna på hur bekvämt det är med ström och elektriska saker. Det kraftiga snöandet som drog in här under lördagskvällen gjorde att strömmen gick klockan ett på natten. Vid fyra-tiden på eftermiddagen kom den tillbaka, fyra-tiden på måndagen alltså! Mer än ett dygn utan ström med andra ord. Nu börjar huset likna sig själv igen. Disken är diskad och värmen tillbaka. Jag har gärna snö på vintern men all behöver ju inte komma på en gång. Vi fick mer snö under söndagen än vi hade under hela förra vintern. Men nu är den på väg att smälta bort igen. Trist ändå (när man nu skottat och allt!). 

2 kommentarer:

Maribel sa...

Så mycket gult och fint du bjuder på. Bullarna ser goda ut.
Det är inte lätt att vara utan ström, och blir det kallt så är det inte så roligt.
Ha det fint!

Rost och rädisor sa...

När jag ser din gula blomstersamling gillar jag också gult!
Allt gott
Anette

Related Posts with Thumbnails