söndag 8 november 2015

Grönt och vinrött

Grönt och rött är ju kontrastfärger, så varför inte slå ihop dessa två färger i ett och samma inlägg? Jag missade förra veckans trädgårdsfärg hos Maribel´s Garden, då det var tema grönt. Den här veckan ligger fokus på vinrött. En del växter hos mig kombinerar dessa två färger på ett ypperligt sätt och här är några exempel: 

Coolaste gräset i sydplanteringen är grönt med vinröda toppar. 

Båda mina miscantus-gräs har vinröda vippor och innan bladen får sin fantastiska höstfärg är de ju helt klart gröna. 

Sedan finns det de växter som hamnat i närheten av varandra så att denna färgkombo uppstår ändå, såhär: 

Rönnbärsapeln har vinröda blad medan linden i bakgrunden är så grön som det går att bli. 

Red Satin (höstöga) klarade tyvärr inte sin första vinter men ihop med kärleksörten och sköldpaddsörten var det verkligen vinrött och grönt i höstrabatten. 

Vallmon Patty´s Plum fick i somras den mest fantastiska vinröda färg. 

Järneken har jag framför allt för den gröna färgens skull.  


 Ja, det var några exempel på hur dessa två färger kan samspela i min trädgård.

2 kommentarer:

Maribel sa...

Vilket fint inlägg, det är helt perfekt med det gröna och vinröda.
Pattys Plum planterade jag hos mig i våras, men den blommade inte, så det hoppas jag att den gör nästa år.
Ha en fin söndag!
Marika

Meta sa...

Men du det där miscantus gräset gillar jag undrar om det är ett sånt jag ska ,vet du om det finns olika såna miscantusgräs.
Ha en fin och bra helg
Kram Meta

Related Posts with Thumbnails