lördag 30 juli 2016

Frukt och grönt

I växthuset har tomaterna börjat mogna nu. Jag har två sorters körsbärstomater. De ska båda vara väldigt söta i smaken. Men vi får väl se om jag klarar att äta dem råa. Är nämligen lite allergisk mot råa tomater. Är det smart då att ha hela växthuset fullt av tomater? Nej, kanske inte men tomater var min absoluta favoritgrönsak innan jag blev allergisk och jag kan ju alltid tillaga dem. 

Sweet Apertif

Sungold

Innan för planket, i fruktträdgården, finns det i år exempel på frukter som jag inte haft tidigare. Min vindruvsranka är ganska gammal nu men i år är det första gången som det kommer druvor på den. Den har aldrig blommat tidigare. Jag vet inte vilken sort det är. Det fanns nämligen två sorter mot den här väggen men den ena dog och nu vet jag inte vilken det är som är kvar. Men jag kan ju gå tillbaka i bloggen och lista ut det. Eftersom jag säkert skrivit om dem här. 




Plommonträdet har varit väldigt svårflirtat. Förra året fick jag några (typ två) plommon och i år finns ännu tre eller fyra frukter kvar på trädet. Förra sommaren insåg jag att mitt päronträd inte var självfertilt och därför köpte jag ett till träd att ha utanför planket (också ett spaljerat träd). Båda träden blommade i våras och på mitt gamla träd finns nu ett päron. Bara ett, men jag bevakar detta enda päron noga, noga. Hoppas att det ska mogna så att jag äntligen ska få smaka ett eget päron. 


Hallon finns det fortfarande gott om och björnbären är på väg. Så på fruktsidan har det varit ett lyckat år. Grönsakslanden är däremot en sorglig syn (visar inte ens bilder på dem, så bedrövliga är de) och nu har en ny tanke börjat gro. Jag funderar på att ändra placering och inramning till grönsakerna. Nu har jag hemsnickrade pallkragar men jag funderar på ramar av leca-block. Någon som testat det? Jag tänker att de kanske behåller värmen lite, att det blir stabilt och att man kan sitta på kanten när man sår/rensar. Men det är ett projekt som får vänta. Nu är det fortfarande staketet som är på tapeten. Men det har uppstått ett problem som måste åtgärdas snarast. Mer om det i nästa inlägg. 

1 kommentar:

Nora sa...

Här var det mycket godis! Hos oss är det chilin, tomaterna och äppelträden som ger bäst avkastning i år. Och gurkorna faktiskt, vi som alltid brukar misslyckas med gurkorna har just nu hur många som helst:-)
Ha en fin söndag i trädgården!
Kram Nora

Related Posts with Thumbnails