torsdag 6 juli 2017

En liten ranglig ranka, ännu så länge

Har man ett växthus av den storlek som jag har, ska man ha en vinranka. Så är det bara. Det har dock tagit ett bra tag för mig att få en på plats. Men nu har jag planterat en Einset- druva i hörnet. Återstår att se om den kommer trivas. 


Allra bäst är det tydligen att plantera utanför och sedan leda själva rankan in i växthuset. Det funkade inte riktigt att göra så här. Men jag har försökt gräva mig så mycket utåt som möjligt. Som vanligt på min tomt var det sandigt och stenigt. 



Einset ska få rosa-röda druvor som är kärnfria och tydligen ska de påminna om Ahlgrens bilar i smaken. Jag vet faktiskt inte hur lång tid det kan ta innan en druva bär frukt i ett växthus. Rankan jag har på friland gjorde det första gången förra året, efter att ha vuxit till sig i säkert fem-sex år. 
Nu när den är planterad ska jag klura på hur jag ska leda den vidare inne i växthuset. Det ska ju gå att plocka druvorna men samtidigt vill man ju inte ha rankan i huvudet hela tiden. Tål att tänka på. 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails