fredag 21 juli 2017

Som röd sammet

Idag öser regnet ner. De senaste dagarna har annars varit ganska fina. Jag har passat på att måla utsidan av huset. Jag är klar med altansidan och nästan hela gaveln mot gatan. Kunde inte göra klart den sista biten under taket eftersom det vimlade av ilskna getingar där. En av dem stack mig på näsan så det gjorde galet ont. Igår blev jag stungen på örat men det var inte lika illa. Nu har jag lokaliserat var de flyger in. Jag ska försöka utplåna boet så att jag kan fortsätta måla när vädret blir bättre igen. Det blir i alla fall stor skillnad på husväggen, från urblekt röd-lila-rosa till riktigt stugrött. 

På tal om rött...


Jag gjorde ju en ny rabatt i våras, bakom Poppius-rosen. Den börjar verkligen ta fart nu. Det är en blandning av rosor, perenner och ettåringar. Eller som i fallet på bilden ovanför, tvåårigt. Det är borstnejlika Sweet Black Cherry som jag sådde förra sommaren och som i år blommar fantastiskt fint. Den är mycket mer sammets-aktigt rödsvart än vad bilden visar. Det är svårt att fota mörkt röda blommor på ett rättvisande sätt. 

Rosorna köpte jag från Flora Linnea och de var bara eländiga rötter när de kom. Nu har de vuxit till sig helt otroligt mycket och blommar som sjutton. Rosorna är Munstead Wood, Hope for Humanity, Red Leonardo da Vinci och William Shakespeare 2000



 Munstead Wood

 William Shakespeare 2000

 Lejongap Black Prince


1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Oj, att bli stucken i ansiktet har respekt med sig! Tur att du inte verkar vara allergisk.
Härliga röda färger som kameran visar. Visst är det svårt att fota mörkrött.
Trevlig helg
/Anette

Related Posts with Thumbnails