söndag 2 maj 2010

Fullt upp

Ja, det har verkligen varit fullt upp sedan jag slutade jobbet i fredags. Valborgsmässoafton "firades" med att elda upp den gigantiska rishög som uppkom när vi tog ner björken och lärken i höstas. Det är så härligt att vara av med hela, stora högen. Nu kan jag se in i dungen från vardagsrumsfönstret igen.

Det var mycket som eldades upp men dagen efter återstod bara en liten pyrande askhög. Platsen där högen låg är nu ganska brun och trist men det kommer nog både nässlor och kirskål snart att råda bot på. Inte det man vill ska växa där men det är i alla fall grönt. Det är en hel del träd som gärna skulle bort i dungen men det får vänta.

Igår var jag vid Kjugekull, där det anordnades växtmarknad. Vi kom inte dit så tidigt och utbudet var inte jättestort men några små plantor kom med hem ändå. På vägen hem köpte jag ett nytt skottkärredäck på Eko-hallen också. Trädgårdsarbetet underlättas markant av en fungerande skottkärra.

På eftermiddagen, hos mamma och pappa, kom deras halvtama fasantupp på besök. Han fotades genom uterummets ruta. Lite blåsigt var det som synes, stjärtfjädrarna böjer sig i vinden. Men en fin dag ändå, och bäst av allt var nog årets första rabarberpaj. Så gott!

Idag har det varit kanonväder och jag har varit ute precis hela dagen. Lite har planterats, en del klippts ner och mycket krattats. Jag har redan börjat ersätta den gamla högen (det bruna fältet i bilden) med nytt ris. Men jag ska låna pappas och mammas "grentugg" istället för att elda upp den här slyn. Hallonlandet har jag ju förstås inte hunnit börja med ännu. Kanske imorgon...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så du var också på växtmarknaden! Jag var där ca kl 9 och en till två timmar framåt, minns inte vad klockan var när vi körde därifrån faktiskt.

Ha en bra dag med hallon eller vad det nu kan bli. Kram Marina

Millan sa...

Ja det är en hel del att göra nu men är det inte för tungt arbete tycker jag det är skönt att vara ute och stöka runt.
Vi var med på Kjugekull och även om vi var där från början blev det inte storshopping precis.
Ha en bra vecka!

Unknown sa...

Ja, det finns lite att göra den här tiden på året:))
Ha en härlig vecka.
Camilla

Stina sa...

Ja, det är härligt när man kan vara ute och fixa och dona.:-) kram Stina

Livet på Vestergård sa...

I dag har vi haft riktigt fint väder, nåja det har blåst lite kallt kanske. Över helgen blev det inget trädgårdsarbete här - det var för kallt.
Låter härligt med årets första rabarberpaj :)
Ha en fin dag! Kram Kicki

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Tack för din kommentar. Vilken fin fasantupp. Hoppas att du har haft en skön dag i solen.
Kram Anette

Vintage sa...

Du har en ljuvligt fin blogg! Kramar Susanne

Jenny sa...

Hej Karin!
Vilken ståtlig fasantupp!

Ha en trevlig vecka:)

Kraam Jenny

Related Posts with Thumbnails