torsdag 29 april 2010

Ljuvlig lilja

Som föredetta upplänning ligger Kungsängsliljan mig varmt om hjärtat. Den är ju Upplands fina landskapsblomma. Finare än Skånes präktiga prästkrage, som ju är min nya landskapsblomma. Förlåt, så får man kanske inte säga?! Jag gillar prästkragar också, men den här tjusiga, lilla liljan är speciell.

Hon fick följa med hem i lördags, trots att hon hade "fel" färg. Har inte bestämt var hon ska få bo än. Det vore ju underbart att ha en liten kungsängsliljeäng under ett fruktträd, som vid Ektorpet på Djurgården. Problemet är ju att jag inte har något fruktträd! Nåja, jag kommer väl på något.

Snart helg igen! Hoppas på lite hallonlandvänligt väder. Det bara måste bli nästa grävarprojekt. Ha en fin Valborg!

7 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Visst är den vacker!
:)

Villa Solgården sa...

Ja den är ljuvlig! Men hade dålig koll på att det var Upplands landskapsblomma!

Själv är jag uppväxt i blåklintens landskap men bor nu i linneans.

Skön valborg!
Sanna

SKOOGSTROLLET sa...

Oj, vad du är flitig med att gräva och plantera. Det känns som att jag får sätta fart snart, men några dyrare plantinköp lär det inte bli, men jag kunde ju inte låta bli att köpa 2 vita höstflox och aklejor när det var rabatt på dem. Frågan är väl om det inte vore smart med 3 av varje istället ... men det går kanske ta det lite pö om pö också.

Ett bättre planterat hallonland drömmer jag också om. Till en början tänker jag ta tillvara på de hallonplantor som växer mitt bland alla våra buskar, men jag har dålig koll på vad de ska planteras med för avstånd. Det kanske du får bättre koll på när du gräver ditt ... :-)

Ja, det var ju synd att det var lönnbebisar, för dem vill jag ju inte ha i rabatten.

Fröken Fräken sa...

Liljan är så vacker! Här blev jag extatisk över att jag såg en liten tapper snödroppesamling som tittade upp ur gräsmattan här. Jag hoppas också på sol i helgen!

Marina sa...

Den är fin, kungsängsliljan och jag har den i en av mina rabatter.

Jag har fått trädgårdsenergi idag. Har varit på växtmarknad och träffat trädgårdsvänner.
Här hemma har jag planterat en nyinköpt ros, en vipprams och det blev två små pelargoner också.

Kram!

Huset vid ån sa...

Liljan är verkligen näpen o söt, går inte att jämföras med en prästkrage...Fniss! Hoppas att du haft en Trevlig Valborg. Nu håller vi tummarna för vackert vårväder i Majmånad....Kram Therese

Thorins Trädgård sa...

Hallå Karin, självklart slår den uppländska Kungsängsliljan Skånes Prästkrage :D

Nej, allvarligt talat, de är fina båda två men det är något fascinerande över den väna Kungsängsliljan som bockar så fint i backen.

Jag vill ha en äng med dem!

Marit

Related Posts with Thumbnails