måndag 21 juni 2010

Höga förväntningar

Mina förväntningar på lördagens kungliga bröllop var högt ställda. Men det var verkligen ingenting som blev sämre än jag hade väntat mig. Snarare tvärtom. Klänningen, blommorna, kortegen, vädret och talen, allt var perfekt.

Mitt favoritinslag i kronprinsessans brudbukett var de små, vita löjtnantshjärtan som stack fram här och var. Mitt vita löjtnantshjärta planterades i vita rabatten i slutet av april och bär nu sina första blommor. Så söta.

Bondpionen blommar nu med en, ensam men ståtlig blomma. Jag flyttade plantan, tämligen brutalt om jag ska vara helt ärlig, förra våren men den blommar ändå. Till hösten ska den få flytta igen. Då blir det dock permanent, eftersom jag räknar med att använda en del av jorden jag fick till att göra en pionrabatt. Tyvärr verkar det helt omöjligt att få till en bild som gör färgen rättvisa. Den är mycket djupare röd än vad den ser ut på bilden.

Bilder från Svensk Damtidning
Avslutar med att hissa och dissa.
  • En diss till alla dessa sorkar som gräver gångar i mina rabatter så att växterna till slut ligger ovanpå jorden. De äter dessutom upp rötter, frön och bönor. Har knappt kvar en enda luktärt som jag satt. De äter upp både frön och försådda plantor. Mycket irriterande. Vet inte hur jag ska gå till väga för att bli av med dem.
  • En solklar hiss till kronprinsessbröllopet. En strålande föreställning, där min hemstad visade sig från sin allra vackraste sida.

10 kommentarer:

Thorins Trädgård sa...

Hej du, vad jag har hört så gillar de inte surströmming och andra illaluktande grejer. Alternativet är ifall du köper en sådan musjagare som man stoppar in i elkontakten och så låter och vibrerar den.

Vilket fint tal Daniel höll!

Marit

Hem och Harmoni Marie sa...

Visst var bröllopet vackert... som en saga.

Kram Marie
PS. Tyvärr har jag inga sorktips...

Marina sa...

VI har också en del problem med sorkar men inte så stora som du verkar ha. VI har provat fälla och det funkande. Utöver det har jag slagit ihäl en med spaden, maken spetsade en på grepen (vid dammbygget), jag har sprutat vatten i gångarna i hopp om att dränka dem, har även stoppat ner tussar med amoniak i hålen. Fällor har ändå varit bäst men det görs ju inte av sig själv. Vi har högt gräs runt tomten på två sidor (åker/äng) och det sägs att det är sådan miljö de trivs i. HAde man orkat och haft tid så skulle vi hållt gräset klippt närmast tomten kanske.

Bröllopet var SÅ fint!

Jag har bondpioner här hemma så jag vet precis hur färgen ser ut egentligen. Men visst är det svårt att fota röda växter!

Kram!

Smultronbo sa...

Hej Karin,

Visst var bröllopet underbart! Trodde inte att jag skulle bli så berörd som jag blev! Tårarna rann vid flera tillfällen :-)

Här är några tips som jag har hört ska hjälpa om man har sorkar:
- Gräv ned en glasflaska i marken så att den sticker upp med halsen. När vinden tar tag i flaskan skapas vibrationer. Alt. köp en soldriven "makapär" som skapar vibrationer.
- Så bondböner, klockliljor och blomstertobak. Tydligen gillar de inte lukten.

Lycka till med kriget mot sorkarna!

Kram Camilla

Smultronbo sa...

*skrattar*
Tack för ditt inlägg hos mig, jag ser framemot att höra mer om dina muterade sorkar! :-)

Kram Camilla

Jenny sa...

Hej Karin!
Ja, visst är det lite tomt utan Titti på Morgonzoo men hon gör ett bra jobb på eftermiddagarna:)

Visst var det vackert Viktorias och Daniels bröllop, de är som gjorda för varandra!

Ha en riktigt trevlig midsommarhelg!

kraam Jenny

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lina sa...

Hej!
Ja, vilket bröllop! Satt i timmar framför TV:n i lördags! Men de tycker jag man kan med gott samvete, de är ju inte varje dag de är bröllop! =)

Här hemma blommar mina pioner också, men de är färre knoppar i år...undra om de beror på den långa vinterna?

Må så gott & glad midsommar!!!
Kram, Lina

Helena sa...

Hej!
Ja, det var ett fint bröllop! Daniel verkar ju vara en hyvens kille. Vi kunde inte slita oss från tv:n på kvällen utan satt uppe alldeles för länge.

Nu ska jag till Globen och reklamera en Tove-blus där sömmen spruckit och sedan köpa sushi till lunch.

Ha en skön midsommar! Vi kommer att fira vår i närheten av ditt gamla landställe...

Kram Helena

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig en Trevlig o Fin Midsommarhelg! Många Sommarkramar till dig! Therese PS. Bröllopet var vackert som en saga.....

Related Posts with Thumbnails