söndag 6 juni 2010

Trädgårdsrunda och Nationaldag

Det får bli en liten sammanfattning av helgen såhär i Nationaldagens sista skälvande minuter. Det har verkligen varit en härlig helg, med trädgårdsrunda, tårta och vackert väder. Igår var vi iväg till västra sidan av Skåne och besökte olika fina trädgårdar. Man blir både inspirerad och får idéer till sin egen trädgård. Det är ju förstås mycket som inte går att genomföra, men man får försöka anpassa så gott det går till sina egna förutsättningar. Att ha en buskpion blev jag ännu mer sugen på efter att ha sett denna "maräng".


Måste komma på hur jag ska kunna ordna tillräckligt bra förhållanden för att kunna ha minst en buskpion. Bergklematis däremot har jag redan försökt med. Den dog under vintern. Vet inte om jag ska göra ett nytt försök. Men nog skulle jag gärna ha mitt förråd klädd på ett sånt här sätt.

Att ha så mycket växter att man inte ser jorden i rabatter och planteringar är ju ett mål förstås. Min tomt är ju av det större slaget (nästan 5000kvm) och då lär det behövas mycket växter! Men några små delar kan man kanske fylla med lika mycket växter som i den här trädgården.

Det var som sagt mycket att bli inspirerad av igår. Idag har det inte blivit så mycket trädgård, bara lite vattning och klippning av högt gräs runt altanrabatten.

Smörgåstårta med lax och räkor känns passande svenskt på Nationaldagen. En Pavlova med bär blev det också.

Hoppas att Ni haft en lika skön helg som jag! Den här veckan är det skolavslutning. Tre arbetsdagar kvar alltså. Jag försöker tänka positivt när det gäller jobb till hösten. Skulle gärna stanna kvar på den skola jag jobbat det här läsåret. Det finns en chans men det är mycket som ska klaffa då. Får hoppas på det bästa.

10 kommentarer:

Smultronbo sa...

Vilken härlig smörgåstårta. Det är såååå gott! Pavlova gjorde alltid min mormor, en riktig favorit. Jag har försökt ett par gånger men inte riktigt lyckats...

Jag håller tummarna för att du får stanna kvar på skolan :-)

Kram Camilla

Unknown sa...

Både bersklematisen och buskpionen är härliga växter, min pion har inte slagit ut ännu och det lär dröja ett tag.
Förstår att det går en himla massa växter om man ska fylla 5000 kvm, MEN vad lycklig du måste vara, du har ju plats för allt du vill ha och behöver inte smådutta med växterna. Det är bara att ta i:)
Ha en toppenvecka!
Camilla

Marie//Tekla Maräng sa...

Smörgåstårtan får det att vattnas i min mun.
Härligt med trädgårdsrundor.
Ja det var en stor tomt du har, men som du skriver tag några delar i taget och fyll på så det blir lummigt där.
Ha det gott:)

Huset vid ån sa...

Vad roligt att ha besökt olika trädgårdar, då förstår jag att du blivit inspirerad ordentligt. Vilket vackert uppdukat sommarbord du bjuder på, ser så mysigt o gott ut....Håller tummarna att du får vara kvar på din skola! Sommarkramar till dig! Therese

Marina sa...

EN sån enkelblommande buskpion skulle jag också vilja ha. VIll ha o vill ha, överallt finns det växter man vill ha!

Tre dagar kvar för mig också nu. Ska bli så skönt. Jag har så mycket att ta igen i trädgården känns det som.

Kram!

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej Karin!

Vad glad jag blev över att du uppskattade mina ord om mammor! Håller helt med dig om att världen är bra orättvis och att det många gånger är de som skulle bli de allra bästa bland föräldrar, som av olika anledningar inte har barn. Det önskar man att man kunde förändra på... Så underbart det lät med trädgårdsrundan1 Har själv en dröm om att någon gång få göra en sådan och då helst i England med "open Gardens"... Får väl bli när jag är pensionär eller så, ha, ha!

Tycker att din altanrabatt och altanen såg helt underbara ut. Drömmer precis som du om att en dag ha växter som täcker hela mina rabatter, men det är ju dessvärre inte helt gratis med perenner.. Men lite i taget!

Så tråkigt att höra att du inte är garanterat fortsatt anställning på skoaln du nu arbeatar på. Lider så med dig, då jag själv har varit i samma situation flera gånger. Har hittills hela tiden hankat moig fram på tillfälliga vik. Vet inte heller exakt vart jag hamnar i höst. hoppas att det ska lösa sig för oss båda!

hoppas att du trots allt får en fin skolavslutning och en underbar start på sommarlovet!

Stor kram Amanda

Jenny sa...

Hej Karin!
Tack för dina fina ord om reportaget! Visst känns det som man känner varandra lite grann trots att man aldrig träffats irl:)

Mmm, den där smörgåstårtan såg ju jättegod ut!

Vilken vacker pion, det önskar jag att vi hade i vår trädgård!

Kraam Jenny

SKOOGSTROLLET sa...

Å, vilken smaskig smörgåstårta du bjöd på. Den såg helt underbar ut. Smörgåstårta är ju verkligen något jag gillar, men det är ju inte så ofta man äter det ... å andra sidan blir det dessto festligare.

Jag hoppas det löser sig med jobbet! Här vet jag jag vad jag gör i sommar, men sedan är hösten som vanligt ett oskrivet blad, men det får ordna sig i sinnom tid. Första steget är ju att ta tag i sökandet, suck.

Villa Solgården sa...

Roligt att gå i så fina trädgårdar!! Men vilken stor tomt du har - 5000 kvm! Vår är bara 1500, men jag tycker det är stort. Du får tänka som jag: Jag har hela livet på mig att fylla trägården med växter! :)

Buskpionen är superfin, den hade jag gärna grävt upp och tagit med mig hem ;)

Sanna

Fröken Fräken sa...

Förstår att den där trädgårdsrundan var otroligt inspirerande! Och så härligt det låter med att få sommarlov - låter bättre än semester faktiskt! Jag håller tummarna för att allt då klaffar til hösten!

Related Posts with Thumbnails