måndag 28 juni 2010

Midsommarhelg och Mandelmann

Vilket härligt sommarväder vi äntligen fått! Hela midsommarhelgen har bjudit på sol och värmen börjar också komma. Igår blev det en utflykt till Österlen. Underbart vackert landskap och vykortsvyer överallt.

Vi åkte förbi Kivik och Rörum. Där besökte vi Mandelmanns trädgård, Djupadal. En häftig blandning av natur som gör som den vill och striktare former. Hela trädgården ligger som i en gryta och förutsättningarna för odling måste vara de bästa tänkbara.

Fårullen är säkert praktisk och den förstärker formerna i trädgården, men den luktade inte helt angenämt i solskenet.

Gott om djur är det också på gården. Flera hönsvagnar finns utplacerade. I en sluttning gick det fina vita höns. Två enorma suggor bökade vid en egen vagn.


Vi åkte vidare ner till Borrby och där köpte jag en sak, i en trädgårdsbutik, som jag visar imorgon. Flera stopp på loppisar blev det också men där hittade jag inget spännande.

8 kommentarer:

Marina sa...

Mandelmanns är fint även om det regnade när jag var där. Vill dit igen!
Min japanska ros är hur tålig som helst. Jag har tagit fram den från frö och det var inga problem alls. Den sår sig också själv. Vi bor ganska blåsigt och den är kanske lite mindre där det blåser som mest men den växer o blommar bra ändå.

Kram!

Madicken sa...

Hej!

Hos Mandelmanns har jag inte varit ännu, så det får nog bli en tur dit så småning om!

Visst är vårt land helt underbart sådana här dagar! Jag bara njuter!

Kram Victoria

Marie//Tekla Maräng sa...

Tack för att jag fick följa med på din tur på Österlen. Dit skulle jag gärna vilja åka till och bara njuta.
Kramar:)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Karin.
Vilken jättefin header du har, man möts av sommaren direkt hos dig. Och så roligt och besöka Mandelmanns trädgård, den har jag bara sett på tv.
Ha en fin dag
Kram till dig
AnnaMaria

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej!

Österlen är alltid så underbart och har så mycket att erbjuda. Det blir en Östelentripp i sommar för min del också!Mandelmanns trädgård ville jag besöka förra sommaren när vi var där, men sambo var då inte så sugen tyvärr...Han gillade inte riktigt Gustav Mandemann ocgh trädgårdsfredag, hi, hi. Men det gjorde verkligen jag! Synd att han inte var med i säsongen som gick tycker jag. Jo, det är verkligen härligt att ha en glasveranda. Det känns lyxigt!

Hur har det gått med jobb? Hoppas att det har/kommer att lösa sig på något sätt. Själv har jag fått jobb på en resursskola. Det känns kul och utmanande

Kram Amanda

Stina sa...

Vackra bilder!
Jag har bott i Hammenhög och Simrishamn. Inte så långt ifrån alltså.;-) Kram Stina

Millan sa...

Det luktade inte hallon på Mandelmanns i regnet heller men det var så mysigt där att jag skulle vilja komma dit i sommar igen ändå.

Jeanette sa...

Du har många fina bilder på din sida! En speciell favorit är den översta!

Related Posts with Thumbnails