måndag 4 juli 2011

Ett lyckat experiment

Det blir lite skymningsbilder idag. Det tog nämligen sin lilla tid att förvandla 14 liter jordgubbar till sylt, saft och marmelad. Fast i ärlighetens namn så tog jag en hel del pauser också. Det var ju så fuktvarmt igår att man knappt kunde röra sig utan att bli genomblöt.


Det var i fredags som jag var på självplock tillsammans med mamma och plockade en massa jordgubbar. Av dem blev det vanlig jordgubbssaft och en variant där jag blandade med fläderbär som jag hade i frysen.


För att skoja till sylt och marmelad har jag förut haft i en fläderblomma. Men jag har tröttnat lite på det nu, så jag ville testa något annat. Därför kokade jag med lite myntablad. Det växer nämligen ett stort bestånd mynta här på tomten. Det blev väldigt lyckat, om jag får säga det själv. En precis lagom smakbrytning. Det får ju inte smaka tandkräm om marmeladen!




Idag ska jag klippa gräset igen. Det har vuxit rejält efter de senaste dagarnas värme och regn. Det ska bara få torka upp lite först, så det blir nog i eftermiddag. Tjingeling!


2 kommentarer:

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Det ser riktigt gott ut!

M.v.h. Tyra

Marina sa...

Ser ju gott ut det där.
Idag har jag bakat lite tekakor och kärleksmums. Bra att ha i frysen och i förmiddags var det lite molnigt så då passade jag på.

Kram!

Related Posts with Thumbnails