söndag 13 november 2011

Bland grannens granar

Tog mig ut på en liten prommis nu i eftermiddag för att samla lite pysselmaterial. Jag gick in på den närmaste skogsvägen hemifrån sett, där det egentligen inte är skog utan granplantering. Det var ganska kallt ute och riktigt grått. Verkligen november...


Längre in på vägen syntes det tydligt att de gallrat (om det nu heter så i en skog) ut bland granarna. Timret bildade nästan en tunnel. Väldigt prydligt staplat måste jag säga.


Jag kan lova att det doftade skog när jag gick där mellan staplarna. Trä och kåda. En riktigt god doft. Det var nästan så att jag fick julkänslor bara av lukten. På vägen hem såg jag dessutom en gran som skulle vara perfekt som julgran. Jag kanske får flirta lite med grannen som äger marken, och be att få den där söta granen.



Vad det blev av materialet jag plockade får ni se en annan dag. Kram!

3 kommentarer:

Marina sa...

Låter spännande!
Jag var ju i skogen i går och där hade också röjts bland granarna. EN gran hade blåst omkull ganska nyligen och den tog jag granris ifrån. Kändes inte som något fel eftersom den fallit omkull. Tog faktiskt ett par små granar också och det känns lite sådär om jag ska vara ärlig. Det var ingen odling jag tog från bara små självsådda plantor och där fanns gott om dem. Hm...hoppas jag inte blev sedd.

Jag har inte pysslat något med granriset och vet inte om jag ska det heller. Kanske bara har det på marken vid en dörr.

Kram!

Ninne sa...

Du får flirta till det så du FÅR granen.. Hoppas det är en snäll granne. Det kan bli alldeles för dyrt att låta ngn följa med hem, Om man inte har lov. Sen kan man "hitta" i vägkanter o under kraftledningar, som är självsådda o där är det tillåtet.Tror jag!!
Men det är ju så att du får inte ens plocka mossa, men det kan ju alltid slinka ner i en påse??
Visst är det skönt med skogspromenader.
Kram Ninne

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hej Karin!
Va kul att du hittade mig så att jag hittade dig och din fina blogg! Låter som du har haft en härlig höstpromenad. :) Ska bli kul att se vilka fynd du har gjort.
Härligt kanderade bilder i det förra inlägget också.
Du frågade om silvriga växter i min silverrabatt. De som jag gillar allra bäst är japansk malört, Artemisia schmidtiana 'Nana', kaukasisk förgätmigej, Brunnera macrophylla 'Jack Frost' och så lammöron förstås. Hela listan på växter hittar du på min blogg under fliken "projekt". Ska bli kul att se vilka silvriga växter du väljer.
Kram!

Related Posts with Thumbnails