tisdag 9 oktober 2012

Höstens färger

En av de bästa sakerna med hösten är färgerna, tycker jag. Nu när mycket börjar skifta färg i naturen har jag kommit fram till att jag inte har så mycket med snygg höstfärg här i trädgården. Det ska jag försöka råda bot på nästa år. Lite buskar eller träd med fin höstfärg måste få komma in i trädgårdsekvationen. Av de "vilda" träden är lönnen oslagbar när det gäller höstfärg, och några såna har jag förstås. Men vad kan man tänka sig för övrigt? Vilka är era favoriter när det gäller höstfärg?



Pionrabatten förfaller snyggt. Pionerna får olika röda och orangea nyanser. Miskantus-gräset får fina röda och silvriga vippor. Det har växt till sig bra nu i år och får många fler vippor än förra året. Det gör sig bra där vid stenen. Men rabattkanten ser för eländig ut. Varför har ingen trimmat gräset längs kanten tro?! Måste vara en osedvanligt lat människa som har den här trädgården!


3 kommentarer:

Livet på solsidan sa...

Det är inte alla som lyckas få en latmansträdgård att se så väl underhållen ut som din ;)

Höstfavorit? Just nu är det nog grannens stora kornell, som väller in över en av mina rabatter, med sitt mörkröda bladverk. Den är riktigt, riktig tjusig just nu!

Kram Tamara

Anna Vattenkanna sa...

Du måste ha en vingad benved! Får cerisröda höstfärger och söta små frukter med cerise hölje och orande frön. Den är vacker främst på höst och vinter och på sommaren är den en mer anonym grön buske.

Kram

Marina sa...

Höstfavoriter är för mig: vildvin, katsura, vingad benved, svart aronia, bukettapel, vit pärlrönn, vanlig rönn (för bären), vresros (för nyponen)...

Kram

Related Posts with Thumbnails