söndag 28 oktober 2012

Frost och nytt ord

Helgen har varit kylig men solig. En blek, lågt stående sol som inte ger någon värme, men som ger ett vackert  sken. Igår morse var jag ute och fotade lite frost. Det var inte så lätt att hitta sådant som var snyggt, det mesta blev brunt vid förra frostknäppen. Lite gräs fotade jag dock, och ett och annat blad.  



Frosten kan påverka vid andra tidpunkter på året också, till exempel vid äppelblomningen på våren. Jag lärde mig ett nytt ord idag som hade med detta att göra. Äppelslips. Känn på det ordet! Det är de sådana där streck som kan finnas på äpplen. Tydligen är de ovanligt många i år och det beror på att blomningen hade kommit igång när frosten kom tillbaka i våras. Då påverkas själva äpplet på så vis att de bildar sk. äppelslipsar. Strecken påverkar inte smaken men äpplena måste ändå klassas som andra sortering. Helt galet, om du frågar mig. Vad gör väl ett litet streck? Alla äpplen kan ju inte se ut som plastiga Granny Smith

 

I veckan väntar tre studiedagar och sedan två dagars höstlov. Ska bli skönt med lite extra ledigt, även om jag kommer att få ägna mig åt omdömesskrivning. 


7 kommentarer:

Marina sa...

Det där ordet har jag nog hört nu när du skriver om det. Löjligt att äpplena måste anses som sämre för den randen.
Även jag var ute och förevigade den vackra frosten.
I morgon har vi utbildningsdag under temat kommunikation. Hoppas det blir intressant. VI har fått välja mellan olika workshops och jag valde något åt samtalshållet.

Hoppas du kan hinna göra något trevligt under veckan även om du måste skriva omdöme.

Kram

Fröken Fräken sa...

Här är det både frost och så har isen lagt sig på havet.. jag fattar ingenting, det var ju alldeles nyss jag hörde vågorna skvalpa?!

Helena sa...

Du tar så himla fina foton, Karin!!! Jag gläder mig för övrigt också åt ordet äppelslips.

Hildas hem - Sofia sa...

Så många fina bilder du bjuder på. Frosten är vacker!
Nu lärde jag mig också ett nytt ord. Äppelslips ... det låter fint! :)

Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
Kram Sofia

Fröken Grön sa...

Även om jag inte är någon större anhängare av köld, så får jag medge att frosten gör världen himla vacker!

Det finns en liten "award" till dig på min blogg. Du kan göra som du vill med den, om du tycker det är lite tramsigt! =)

Önskar dig en finfin allhelgonahelg!
/Anna-Karin

Mina Gröna Tankar sa...

Äppelslips. Tack för det nya ordet, hoppas att jag får anledning att säga det framöver. Det låg så roligt i munnen.... Mindre roligt är det ju att folk inte vill köpa äppleslipsade äpplen. Vad är det med Människan!!?

Livet på solsidan sa...

Kul med nya ord! Äppelslips. Håller med dig om att det är helt galet att de ska klassas som andra sortering. Och vem är det som bestämmer sånt? Trams!

Hoppas förresten du haft en härlig "semester"!

Kram Tamara

Related Posts with Thumbnails