måndag 24 juni 2013

Fingerborgsblomme-år

Det är verkligen ett bra digitalis-år hos mig. De finns i alla rabatter, utom i den vita, mer eller mindre självsådda. En del har jag flyttat på. I trekammarrabatten är det jättemånga, alla lika fina. 


Jag har alltid velat ha mycket fingerborgsblommor och i år har jag äntligen fått som jag vill. Nu ska jag göra som Carol Klein och flytta dem till de platser där de passar (vilket i och för sig är nästan överallt). Jag testade att flytta ettåringarna förra sommaren och det gick ju, som synes, alldeles utmärkt. 


De är ju lika men ändå olika. Från mörkt cerisa till helt vita, och med ett större eller mindre antal prickar inuti. Allra bäst är de sedda ur grodperspektiv. Här är en bråkdel av mina. 






Humlorna gillar verkligen dessa blommor och det hörs lång väg när en humla jobbar där inne i tratten. Så värst sugna på att bli fotade är de ju dock inte. 


6 kommentarer:

Ulrika sa...

Ja, fina är de!
Eftersom våra barn är ganska små och digitalisen är ganska giftig så har jag rensat bort dem så snart jag sett någon. Trots det har de alltid kommit tillbaka. I år är första året jag låtit en stå kvar i rabatten. Kanske blir det fler snart?
Ulrika

Hanna sa...

Ja så otroligt fina.
kram
Hanna

Marina sa...

Jättefina! Jag gillar dem också och visst är det ett bra sätt att flytta små ettårsplantor dit man vill ha dem.

Kram

Hem och Harmoni Marie sa...

Åh, nu blir jag avis.
Vintern kyla tog kål på mina så jag får börja om. Varenda en försvann likaså de flesta av mina lupiner. Trodde de var svårutrotade... hi hi.

Ha det gott!
Kram

Anonym sa...

Vackert! Hos mig vill de inte riktigt i år. Men det ser ut att bli ett riktigt digitalis-år nästa år. Får nog se till att så några i så att det inte bara blir varannatårblomning.
Kramar!

Livet på solsidan sa...

De är verkligen snygga! Och så praktiskt att de kommer igen. I lagom mängd hoppas jag ;)

Färgerna är mina favvisfärger. Kanske kan man få önska lite fröer, eller en liten planta? Som "betalning" för pionen. Hehe! Har den överlevt? Pionen alltså.

Angående korkarna. Jag får nog ta vad som erbjuds på flaskan, annars lär jag få hålla på i en evighet. Fast visst är det snyggast med de i äkta vara!

Kram och trevlig helg!

Related Posts with Thumbnails