söndag 15 september 2013

Blandad konfekt

Dagen har bjudit på en blandad kompott av göromål. Under förmiddagen regnade det en hel del och jag beslöt mig för att baka. Det blev bullar innehållande en del av de äpplen jag fått av mamma och pappa. De är av okänd sort men syrliga och fasta, precis som jag gillar. Mitt eget äppelträd låter vänta på sig när det gäller frukt. Jag har två äpplen som fortfarande sitter kvar och som jag hoppas på. Den fina skålen som äpplena ligger har jag fått av en gammal elev i Sollentuna. Det är hennes mamma som har drejat den. 


På eftermiddagen drog jag, väldigt motvilligt, på mig regnstället för att gå ut och märka upp träd. Det fanns redan planer på att ta ner en hel del träd här på tomten, men nedmejandet av häcken speedade på processen något, och förhoppningsvis kommer det hit folk som kan ta hand om allt ris men även ta ned stora träd. Det är träd i dungen, utmed den lilla grusvägen jag bor på och utanför avenbokshäcken som ska bort. När jag travade runt där utanför häcken för att märka träd hittade jag två av de gamla staket- stolparna. Det är faktiskt ganska mycket mark där på andra sidan som tillhör mig. Grannen som äger fältet och den övriga marken runtomkring har faktiskt planterat en hel del björkar på min tomt. De kommer inte att få växa upp! 


Jag hittade en självsådd korall-kornell också som jag helt sonika drog upp, med rot och allt, och överförde till kruka. Den kan jag ha nytta av någon annanstans, tänker jag. Dessutom plockade jag ner alla mogna fläderbär jag kunde hitta. De ska få bli saft när ännu fler har mognat. Just nu ligger de i frysen tillsammans med bullar och morotsfrallorna som jag också bakade. 


Nu är det verkligen hög tid att gå till sängs. Två lite tuffare veckor med massor av utvecklingssamtal väntar. 

6 kommentarer:

Hanna sa...

Ha en bra dag!
Kram
Hanna

Nora sa...

Björkar kan vara helt underbara, men de kan ju också bli väääääldigt höga så jag förstår att du vill ta bort dem.
Hoppas du är bra från din förkylning nu!
Kram!

Marina sa...

Det låter lite lyxigt, lite rikt, att ha så pass mycket tomt. Lite bry också kan jag tänka mig. Vad ska man göra där?
Spännande fynd med grindstolpar och buske.

Här är frysen sprängfylld av olika bär och rabarber. Bröd är inte att tänka på just nu. Finns inte plats. Ska nog ta och röja i lilla frysen här uppe. DÄr finns nog en del som inte är något att ha längre.

Kram

Veronica sa...

Hej Karin,

Vad roligt att vi är från samma ställe.
Jag är uppvuxen i Sollentuna och gick i skolan i Edsberg!

Och inte är jag ett dugg avundsjuk på dig som flyttat till Skåne ;)

Jag har lagt mig som följare till din blogg så vi kommer helt klart att höras igen.

//Veronica

Livet på solsidan sa...

Sitter just nu och käkar tredje(!) biten av knäckig äppelpaj på äpplen från ett av våra träd. Super-duper-gott! Jag vet inte hur många äppelpajer vi gjort senaste veckorna. Vill inte veta heller...

Självsådd korallkornell. Inte illa! Den kommer bli stor och fin en dag - du får bara vänta ett år eller två. Men trädgårdsväntan är vi ju vana vid.

Ha det fint!
Kram Tamara

Jord under naglarna sa...

Vi fick inga äpplen alls på våra unga äppelträd, men jag hoppas på nästa år då.
Men hur fräckt är inte det av din granne? Man kan ju inte plantera på annans tomt. :(

Related Posts with Thumbnails