torsdag 12 september 2013

Här kommer förklaringen

Det förra inlägget blev ju något av en cliffhanger. Här kommer nu upplösningen för er som är nyfikna. 


I slutet av maj tog jag bilden här ovanför. Den här nedanför är tagen någon gång i juni, när den lilla syrenen var nyplanterad. Inget speciellt eller konstigt med dessa bilder. Men häromdagen när jag kom hem såg det ut...


...såhär. 


Elbolaget hade varit här och kapat hela avenbokshäcken. Det går en ledning precis ovanför och häcken hade stuckit iväg på höjden. Nu är den kanske 1.50 m hög. 


På sätt och vis var det bra att den kom ner, men det var ganska snopet kan jag lova. Helt plötsligt och utan någon som helst förvarning. Nu blir det ett hästjobb att ta hand om allt ris. Mycket ligger utåt, i det djupa dike som finns där. Marken utanför häcken hör också till min tomt och nu ser jag plötsligt vilka träd som växer där. Det har man inte kunnat se inifrån tomten på hela den tid som jag bott här. 


Häcken markerar den gamla tomtgränsen och går ända ut till vägen. Sett från vägen ser det ut som på bilden nedanför. Just nu ser det mest anskrämligt ut, men förhoppningsvis går det att få fason på häcken igen. Då ska jag försöka att hålla den i klippvänlig höjd. 


Snart helg igen. Skönt, eftersom jag kraxar som en kråka. Ungarna på jobbet frågar helt förvånat: "Är du förkyld?". Det kan man ju lugnt säga. Men helgen gör förhoppningsvis susen. Nästa vecka drar höstens utvecklingssamtal igång, och då är det ju en fördel om man kan prata. So long...

4 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Oj, får dom göra så där bara utan att förvarna? Hoppas du får ordning på den igen, och det tror jag ju, det kanske behövdes och att den rent av mår bra av det!
Ha det gott!
Kram Gunilla

Marina sa...

Men oj! Sådär bara, utan förvarning???
Det gäller ju att se det positiva i det hela och du kan säkert hitta fina träd där som du inte sett förut.

Kram och krya på dig!

Livet på solsidan sa...

Precis. Oj! Får de verkligen göra så där utan förvarning? Om du ringer och klagar och säger att du absolut ville ha häcken högre kanske du kan få skadestånd. Som räcker till massvis med perenner ;)

Jo. Det är makadam vi har. Fast när jag kollade kvittot står det kvartsit 8/11 (8/11 är fraktionen/storleken).
Läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/120336-en-liten-guide-till-krossprodukter-makadam-och-singel.html. Själva materialet är jättebilligt - det är frakten som kostar!

Kram och krya på dig!
Tamara

Fröken Grön sa...

Mon dieu, säger jag! Fast man borde nog sluta förvånas över elbolagens framfart, de styr och ställer nog lite som de vill. Man kan ju ändå tycka att en förvarning hade varit på sin plats, eller att de åtminstone tog bort riset efter sig. Tur för dig att det var träd som fanns på andra sidan häcken och inte grannens hus!

Tips: En helt OK kantskärare finns för 99 kronor på Biltema. Den gör verkligen underverk i rabatterna!

Hoppas du har kurerat dig från förkylningen, så att du är redo för den nya veckan som kommer. Ha det fint!
/Anna-Karin

Related Posts with Thumbnails