lördag 24 maj 2014

Två flugor i en smäll

Ibland kan man lyckas avhjälpa två problem på samma gång. Två flugor i en smäll, med andra ord. Det har jag lyckats med nu i veckan. Innanför grinden, på infartens vänstra sida, ska det bli en ansiktslyftning. Grävaren flyttade dit en massa stora stenar och jag har tänkt mig ett stenparti där. Men grejen med stenpartier är ju att där växter växter som helst vill ha sandigt och torrt. Jag klurade på var jag skulle kunna hitta sandig jord utan att behöva beställa hem sand. Men så kom jag på det. Runt trappan upp till förstukvisten är det bara sand och grus. Och det behövdes en uppfräschning av det här området dessutom. Därför har jag grävt bort en massa sandig jord, lagt dem mellan stenarna i stenpartiet, fyllt på med bättre jord och gödsel vid trappan och gjort som små rabatter här. Här kommer några före-och-efter-bilder.



Framför trappan är det just nu inte mycket till gräsmatta, men det ska förhoppningsvis snart se bättre ut. På var sida om trappan växer järnekar. Den på högra sidan är planterad flera år senare än den vänstra, och blev dessutom hårt åtgången av rådjuren förra vintern. 



På vänster sida, vid källartrappan, sitter ytterligare en järnek eftersom det behövdes en "prins" (alltså en hanplanta). De andra två är honplantor och de får inga bär om det inte finns en kille i närheten. Förhoppningsvis kan källarnedgången så småningom bli kamouflerad också. 



4 kommentarer:

Felix sa...

Det blev ju jättefint där vid förstukvisten! Nu är jag nyfiken på stenpartiet också...

Sommarhälsningar
Elisabet

Marina sa...

Det var ju en bra lösning på problemen.
Då får vi snart se stenpartiet?
Hur går det med växthuset? Var är nästa steg?

Kram

Nora sa...

Oj, va du har jobbat - jättefint blev det!
Kram!

Jord under naglarna sa...

Jättefint! Det ena ger det andra många gånger. Hos mig ger en större köksträdgård en helt ny rabatt just nu. :)

Related Posts with Thumbnails