tisdag 20 januari 2015

Vatten på rätt ställe och vatten på fel ställe...

 ... är två vitt skilda saker. En bäck som porlar. En frusen sjö. En damm med näckrosor. Ett vattenblänk i trädgården. Mycket trevliga inslag. Rogivande och vackert. 


Vatten som strömmar in genom väggar och tak. Vatten som kommer upp ur avloppen. Inte det minsta trevligt. 


Det kan verkligen vara olika det där med vatten. Den lilla dammen hemma hos mina föräldrar är ju jättemysig på sommarhalvåret då trollsländorna fladdrar ovanför ytan, grodorna simmar, näckrosorna blommar och fåglarna kommer för att bada i bäcken. Jag har till och med lekt med tanken på ett liten vattenblänk av något slag här hemma.

Men så drabbas man plötsligt av vattnets otrevliga verkningar och då är det inte lika trevligt längre. I torsdags kväll, precis när jag skulle gå och lägga mig, gick plötsligt elen. Jag gick ner i källaren och upptäckte då att vatten strömmande in. Genom väggar, golv och avlopp. Då var det kanske 10 cm. Fyrtio minuter senare, när Räddningstjänsten var på plats, hade det stigit till 60 cm. En bäck på grannens mark hade svämmat över och bestämt sig för att ta vägen över min tomt istället.

Nu är det massor av saker som är förstörda i källaren, saneringsbolaget har haft på något som inte luktar gott för att förhindra mögel och fläktarna går dygnet runt där nere. 


Ja, det där med vatten är verkligen dubbelt. 

1 kommentar:

Marina sa...

Verkligen inte roligt! Vatten ska vara på sitt rätta ställe.
Hoppas ditt hus klarar sig bra ändå och att bäcken håller sig på sin rätta plats framöver.

Kram

Related Posts with Thumbnails