tisdag 19 maj 2015

Äntligen en jordgubbslåda

Tänk vad ett litet impulsköp kan göra för att sätta eld i baken. Jag har i tid och evighet tänkt att jag skulle snickra ihop en odlingslåda att ha jordgubbar i. Och där har det stannat, vid en tanke. Annat har kommit emellan. Men så impulsköpte jag två jordgubbsplantor av okänt sort på växtmarknaden i Degeberga och helt plötsligt fick jag tummarna ur. 


I lördags var den färdigsnickrad och i söndags planterad och klar. Det kom en del kraftiga regnskurar medan jag höll på, och därför ser planket ganska fläckigt ut. Lådan behöver få sig en strykning färg till, för att få lite mer svärta. Det är ju det fina med slamfärg, det är enkelt att blaska på mer. 



Självklart nöjde jag mig inte med de där okända plantorna från Degeberga. Nu finns här även några från mamma och pappa (troligen Korona), en Honeoye, smulgubben Ostara och höstjordgubben Fragaria Vesca Rebecka (passande nog köpt på Rebecka-dagen). Det ska bli spännande att se hur bären smakar, om det verkligen går att få jordgubbar på hösten och hur jag ska hålla fåglarna borta. 

2 kommentarer:

Nora sa...

Mmmm - jordgubbar är ett måste i trädgården:-)

Hanna sa...

Ha en bra kväll
Hanna

Related Posts with Thumbnails