söndag 24 april 2016

Svart guld

Dagar som blir som denna gillar jag. I förmiddags sken solen och jag gav mig på att återställa altanrabatten. En del av den jord som grävdes ur, när grunden till utbyggnaden skulle gjutas, hamnade framför och lite i den gamla altanrabatten. Trappan till altanen är också flyttad någon eller ett par meter åt höger, vilket minskat rabattens längd. 


Runt rabatten låg/ligger stora naturstenar. En stor del av dessa flyttade jag innan grävskopan kom under sensommaren. Jag grävde dessutom upp en del växter som skulle blivit begravda annars. Riddarsporrar, trädgårdsstormhatt och bolltistlar fick stå kvar. 


Eftersom hela marknivån är höjd (med ungefär ett trappsteg) fick jag gräva en ränna för stenarna. De hade hamnat alldeles för högt annars. Sedan placerade jag kantstenarna. Helt utan någon vetenskaplig metod. De fick hamna som de ville, nästan. Lite passning gjorde jag förstås, så att inte vissa hamnade högt och andra lågt. 


Sedan fyllde jag på med kompostjord. Inte för att jag har någon kompost. Men jag har en stor hög som tjänstgör som kompost. I botten av denna hög finns fantastisk kompostjord. Det går att gräva fram nästan hur många skottkärror som helst. 


Det är verkligen makalöst hur lite maskar, gråsuggor, mångfotingar och mikroorganismer kan åstadkomma något liknande. Dessutom ser det så härligt ut med den där svarta jorden. Jag har väldigt sandig jord här hos mig så jordförbättring behövs verkligen. Ska gräva fram ännu mer svart kompost och lägga på andra rabatter. 


Titta bara på denna svarta härlighet!


När jag kände mig någorlunda färdig med rabatten började stora snöflingor att falla. Jag gick in och bakade bullar att stoppa i frysen, och hann till och med klämma in en långfilm samtidigt. En dag helt i min smak! 

1 kommentar:

Veronica sa...

Låter som en helt fantastisk dag!
Vi hade tvärtomväder än vad du hade.
Hagel, snö, regn och blåst på dagen men nu i kväll är det helt vindstilla och solen har strålar från en blå himmel....

Inget trädgårdsarbete här inte!

//Veronica

Related Posts with Thumbnails