fredag 30 juli 2010

Fröken Lavendels ökensand

Det har varit en riktig inomhusdag. Det har småregnat och blåst hela dagen. Jag kan dock tycka att det skulle kunna komma mer regn än bara 5mm, om det ändå ska hålla på att regna. Lite blev i alla fall gjort inne. Städningen blev äntligen av. Det var verkligen inte en dag för tidigt. Jag har haft några gubbar här som har sprutat in isolering i källartaket också. Så nu ska precis all värme från golvärmen gå till rätt utrymmen.

Precis när jag skulle gå ut för att plocka lite lavendel till lavendelsocker ringde min bror från Småland, där han är på semester, med något lite desperat i rösten. Han hade fått ett sms från en granne som sa att hans får inte befann sig i sin hage, utan i hans trädgård. Jag fick åka dit och locka dem till rätt plats igen. Som tur var så var de ganska beskedliga och följde snäll med till rätt hage. Återstår att se om de vill vara kvar i rätt hage nu.

Väl tillbaka hemma igen, ganska blöt ska tilläggas, fortsatte jag med lavendelplocket. Lavendelsocker är ju busenkelt att göra, men jag var sugen på att göra lavendelkakor. Eftersom jag inte hittade något recept med lavendel så fick jag modifiera ett annat. Därför fick det bli "ökensand" med lavendelsmak. Inte dumt alls. Kakorna har fått namnet Fröken Lavendels ökensand. Jag håller ju just nu på att läsa om alla Anne på Grönkulla-böckerna och där finns det en gullig karaktär som heter fröken Lavendel. Lite passande tyckte jag.


10 kommentarer:

AnnA sa...

Hej Karin!
Det finns ett recept på Lavendelskorpor med choklad i från Anna Bergenströms bok: "Annas Örtagård".
Hoppas nu din brors får håller sig lugna ett tag...
Ha det gott!
hälsn
AnnA

Marina sa...

Ah, Anne på Grönkulla är ju så bra!

Det där med att spruta in isolering har vi också funderat på men inte kommit längre än till att fundera....

Lavendelskorpor brukar jag göra och de är himla goda. Dina kakor ser också mycket mumsiga ut.

Nu ska maken och jag på loppis och sen får vi se om det blir sol eller om det fortsätter vara lite molningt som nu.

Kramar!

Helena sa...

Vi har faktiskt lavendel på vår pyttelilla täppa! Det är typ det enda vi har. När vi flyttade hit hade ingen bott här på tre veckor, men solen hade gassat och gassat och ingen hade vattnat. Ändå var lavendeln hur fin som helst! Sedan fick jag höra att det är en växt som inte vill ha så mycket vatten. Passar oss perfekt! Nästa år, eller kanske 2012, ska jag testa att göra lavendelsocker.

Vardagens guldkorn sa...

Vilken hjälteinsats! Hoppas fåren håller sig på rätt plats nu då =0)
Smaskiga kakor och gulligt namn på dem =0)
Må så gott!
Linda

Hem och Harmoni Marie sa...

Jag har massor av lavendel men aldrig vågat mig på att göra vare sig lavendelsocker eller ha det i bakverk.
Tack för inspirationen, nu ska jag också testa.

Jo, min ranunkel köpte jag som knöl.
Det var en påse på ca 10 stycken som jag köpte i maj på Lisebergs trädgårdsdagar.
Ca hälften har kommit upp men än så länge bara en blomma.
Min mamma köpte också en påse men hon har inte fått några blommor.

Ha det gott, kram Marie

Marie//Tekla Maräng sa...

spännande med lavendelsocker.
Lavendelskorpor brukar jag göra om jag för tillräckligt med lavendel.
Kramar:O)

Helena sa...

Haha, okej, då testar jag redan nästa sommar då... Förresten, vet du vad vi ska göra med lavendeln nu när den börjat blomma över? Ska man klippa ned den eller något?

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Du inspirerar så med dina fina bilder! Jag blir "sugen" både på att göra badsalt av lavendel och pröva dina mumsiga kakor! Må så gott! Kram Therese

Fröken Fräken sa...

Jo, ska det regna är det ju lite häftigare med rejält skyfall! Fast inte just nu, jag har mitt bordsfynd ute på balkongen.. men i teorin så! Anne på Grönkulla-böckerna hör till mina favoriter, har velat åka till Prince Edwards Island sedan jag läste dem första gången för länge sedan...

Helena sa...

Grattis på namnsdagen!

Vid närmare eftertanke kan jag nog bli radhuslängans lavendelexpert! Särskilt som det bara är tre hus i längan. Bertil undrar dock vad en "brutalklippning" är. Det låter som om vi kommer att få användning av sekatören vi fått av min bror?

Related Posts with Thumbnails