onsdag 7 juli 2010

Snygga spiror

Trodde ni nu att det skulle handla om ben, så trodde ni fel. Nej, jag vill bara visa några fina spiror som spirar i mina rabatter. Jag är nog lite svag för växter som blommar på det här viset. Just nu är det riddarsporrarna som dominerar i altanrabatten. Tre olika sorter har jag. Alla är blå men med olika nyanser.

Black Knight är mycket mörkblåare i verkligheten.

Summer Skies är inte helt utslagen än.
I vita rabatten blommar nu regnbågslupinen White Gallery. Snyggt gräddvit.

En favorit bland sommarblommorna i kruka är stäppsalvian. Den har till och med blå stjälk.

Jag ska inte tråka ut er med att berätta om allt arbete som planteringen av en endaste liten krusbärbuske förde med sig. Låt mig bara säga såhär; tidigare ägare har haft en del konstiga idéer som nu innebär merarbete och jag önskar att jag hade en jordfräs.

Tack för alla go´a hälsningar från er. Jag blir så glad!

7 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Snygga spiror :)
Jag har vita fingerborgsblommor och de står som vackra utropstecken i rabatten nu, helt underbart!

Trist att du får merarbete men man får tänka på all frisk luft man får i sig och all motion.... :) Sen kan man ju alltid belöna sig med en glass när man är klar.... :)

Ha det gott och njut i din finfina trädgård... kram Marie

Tigris Predikantan sa...

Visst är de vackra dina blommor! Vår tomt skulle också behöva en jordfräs ... inga blommänniskor som bodde här före oss!
:)

Marina sa...

Nej, Karin, önska dig ingen jordfräs! De strimlar tistlarna mm så det blir 1000 nya istället. Vi gjorde det misstaget i början.

Fina spiror! Jag har också en del riddarsporrar nu som blommar fint.

Kram!

Jenny sa...

Hej Karin!
Vad fint det blommar o spirar hos dig!

Min pappa hade en jorfräs en gång, undrar om han har den kvar tro??

Ha en trevlig helg!

Kraam Jenny

Smultronbo sa...

Vilka vackra riddarsporrar!

Undra hur det har gått med mina riddarsporrar i Stugan??

En och en halv vecka kvar till semester! Nu är det trögt...

Kram C

Villa Solgården sa...

Hahah, du får önska dig en jordfräs! ;)

Men så häftigt med blå stjälkar!!!

Och kul med 3 olika sorters riddarsporrar!! Jag antar att det är den vanligaste sorten jag har, kommer förhoppningsvis blomma i sommar = första sommaren i mitt land.

Ha en jätteskön helg! =)

Anonym sa...

Hej!
Betr Din fina stäppsalvia, som även min hette när jag köpte den för många år sedan, tror jag att man nu kallar den för "daggsalvia". Se bifogade länkar.
Hoppas Din buxbomshäck vuxit till sig och att Du är nöjd med den.

Vänlig hälsning
Anita Sjölander

http://gardener.blogg.se/2008/july/dagens-vaxt-daggsalvia.html

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GGHP_svSE422SE422&q=daggsalvia

Related Posts with Thumbnails