lördag 29 januari 2011

Utmaningen

Häromdagen fick jag en utmaning av Marina med den härliga och inspirerande bloggen Marinas trädgård. Den går ut på att att man ska svara på ett antal frågor om sitt bloggande. Här är mina svar:
1. Hur länge har du bloggat?
Jag började blogga den 20 september 2009, och har sedan dess hunnit skriva 266 inlägg.
2. Hur många bloggar återvänder du till, som läsare?
Det är en hel del det. Betydligt fler än de jag har i min blogglista i högerkanten.
3. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar?
Om en dagboksblogg innebär att man måste skriva i den varje dag, så är det nog inte så många procent. Men man kan ju, anser jag, kalla alla bloggar för en sorts dagbok och då är det förstås 100%. Det är med andra ord en definitionsfråga.
4. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det har jag ingen aning om, men det hoppas jag verkligen.
5. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs gränsen hela tiden?
Innan jag började blogga funderade jag en hel del över den saken, och jag tycker att jag hittat en gräns som passar mig. Hittills har det inte varit svårt att hålla sig till den.
6. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
I första hand bloggar jag för min egen skull, som en sorts dagbok. Men självklart är det ju roligt att andra läser och kommenterar, så ett visst mått av bekräftelse ger ju bloggen också även om det inte är huvudsyftet.
7. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej, det har jag inte, vad jag vet. Men jag hoppas kunna göra det, framför allt några av dem som jag vet bor ganska nära.
8. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Skadligt är kanske ett lite starkt ord, men jag tror att vissa lämnar ut lite mer om sitt privatliv än de kanske borde.
9. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Kan inte se sådär väldigt många nackdelar. Skulle möjligen vara att det blir lite mer tid framför datorn än det borde, men jag vill ju hinna runt och titta i de bloggar jag följer och det kan ju ta lite tid.
10. Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Den tid som jag hittills bloggat har gått väldigt fort, så två år fram känns inte som så lång tid. I nuläget har jag i alla fall inga planer på att sluta.

Jag skulle vilja skicka den här utmaningen vidare till Tina, Camilla och Marie.

Ha en fin lördag!

7 kommentarer:

Tina sa...

Ja, svart kommer att bli bra på bordet. Tack för tipset, ser att du genomgått samma utmaning.
Fint tyg du fyndat, Åhlens har så bra grejer, tycker jag.

Kram o skön lördag, Tina

Hem och Harmoni Marie sa...

Tack :)
Nu får jag lite att fundera på innan jag svarar...
Roligt att läsa lite mer om dig.

Ha det gott vännen min,
Marie

Marina sa...

Kul att läsa!

Du är helt klat en av dem jag skulle vilja träffa live. Vore ju dåligt om vi itne kan lyckas få till det, så pass nära som vi ändå bor.

Nu ska det lagas lite mat här. Har varit på Ikea idag och införskaffat lite till dotterns rum.

Kram!

Hanna sa...

Roligt att få läsa utmaningen.
kram
Hanna

Millan sa...

Kul att läsa!
Jag har svarat på samma utmaning.
Ha en skön söndag
Kram

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Karin!

Kul att hamna i detta "reportage" om bloggning. Det verkar som om frågorna härstammar från någon som tycker bloggning är en farlig last;-) Skönt att läsa dina nyanserade svar då.

HA en skön söndag, och tack för att du ville vara med i utlottningen, det glädjer mig.

KRam Hillevi

Smultronbo sa...

Hej Karina!

Jag antar utmaningen!!
Svaren finns på Smultronbo:-)

Ha en toppen dag!
Kram Camilla

Related Posts with Thumbnails