onsdag 23 februari 2011

Nysådd

Nu är odlingssäsongen igång! I alla fall här hemma hos mig. Idag har jag satt de första fröerna. Inte dumt att få sätta fingrarna i jorden igen.

En del fröer ska inte förkultiveras förrän om en månad minst, men jag har ordnat plats för dem redan nu. Lika bra, annars blir det kanske problem.

Istället för att köpa små platsbitar för en dyr penning, att skriva namn på, har jag återvunnit gamla plastförpackningar. Ett gammalt Bregott-lock är till exempel utmärkt att använda. Helt gratis dessutom.

Ute är det kallt och småfåglarna fullkomligt invaderar fröautomaten. Men ibland vågar de sig inte riktigt dit. Det är när den här lille gynnaren är på besök.

Bilden är tagen genom fönstret igår när snön vräkte ner. Men när man talar om trollen... Nu är han här och förser sig med frön igen.

Ha en fortsatt fin dag!

6 kommentarer:

Tina sa...

Är det en spillkråka? En sån såg jag i skogen här hemma för ett tag sedan. Den var ganska stor..
Duktig du är med dina fröer! Jag är en så som grabbar tag i första bästa planta på plantskolan är nöjd och betalar. Så själv är en omöjlighet, för mig.

Blir spännande att se de små liven sen...kram Tina

Marina sa...

Härligt att vara i gång! Jag är så glad att det redan börjat gro här. Nu har alla tre sorternas tomat kommit med några små små sirliga stjälkar. Väntar på chili och paprika bla.

Skulle vilja ha penséer i Lugnet nu för att få mer vårkänsla. Hittade för 29 kr på Solhaga men krukan var inte mer än ca 8-10 cm i diam. och det tycker jag är dyrt. Får se hur mycket det kliar i fingrarna nästa gång jag åker dit. Ha rjag tur så har de fått in billigare varianter då.

Ska du till trädgårdsmässan i Malmö?

Kram!

Hanna sa...

härligt.
Kram
Hanna

Linnea Silversmed sa...

Åh, jag måste också sätta fart med sådd... så kul! Äntligen! Då vet man att våren är i antågande, man kan börjar räkna dagarna!
Lycka till!

MVH Linnea Silversmed
www.eriksdotter.se

Marina sa...

Ja, jag kommer att åka till mässan i Malmö är det tänkt. Ska dit med vår lilla trädgårdsförening "Rosenknopparna". Skulle vara kul att träffa några bloggare också.

Kram!

Fröken Fräken sa...

Riktigt så långt har inte odlingssäsongen kommit här. Men jag har funderat på att plantera om lite krukväxter, och undrar om det kan vara dags att beskära olivträden?!
Intressant tips att ha rött på sig på jobbintervjun - det skadar ju inte att prova. Jag är öppen för allt som kan hjälpa :-)

Related Posts with Thumbnails