måndag 5 december 2011

En gnutta vinter

Okej, nu är jag redo! Vinterdäcken kom på idag och det var i sista minuten. Just nu ligger det ett tunt, tunt, vitt blask på marken här på åsen och det fryser på. På altanen är det som en skridskobana. Jag fick glida fram på fötterna när jag skulle tömma vattnet ur ljuslyktorna. Man vill ju helst inte halka och bryta lårbenshalsen lagom till jul!


Att sätta på vinterdäcken tillhör ett av de mer trista göromålen, tycker jag. Men jag brukar tävla med mig själv för att det ska bli lite roligare. Det gick på 42 minuter blankt idag. Om några dagar ska jag förstås efterdra muttrarna också, men det räknar jag inte in.


De första vita hyacinterna har börjat slå ut nu här hos mig. De är tyvärr av en svagdoftande sort men lite känner man ändå. Mmm...


Ha en fin kväll!

6 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Du är en redig kvinna du, som byter sina vinterdäck själv. Och så påpassligt att det blev gjort just idag; i min ände av Skåne har det både kommit lite snö och varit väldigt halt. Kör försiktigt nu, även om du är rustad med bättre däck!

Fint med hyacinter. Här hemma har jag en allergiker, så det blir aldrig några... Får njuta av alla fina bilder i "Blogglandia" istället.

Må gott!
/Anna-Karin

Marina sa...

Inte illa att byta däck själv. Det har jag aldrig gjort men så har jag ju en pappa som är bilmekaniker (och två bröder dessutom) och en man till hands också.

Snö har vi inte här men jag skulle gärna vilja ha lite, tack.

Kram!

Nyanser av vitt sa...

Vad duktig du är som byter själv. Jag lämnar alltid in bilen för att skifta däck.
Sköt om dig
Kram Agneta

Louise sa...

Skönt att kunna fixa själv! Finns det alltså svagdoftande hyacinter?! jag har problem med att jag tycker att alla luktar för starkt!

kram louise

Anneli sa...

Har faktiskt aldrig bytt däck själv!
Det borde man ju kunna..............men har alltid haft någon annan som gjort jobbet och då bryr man sig inte om att lära sig.
Dåligt av mig!

Gillar vita hyacinter, trist att de inte doftar så mycket, men bra för allergiker så klart.

Ha det fint,
Kram Anneli.

Livet på solsidan sa...

Redig kvinna som reder sig själv! 42 min låter som en ruskigt bra tid tycker jag :)

Och jo, nog verkar det vara dags för vinterdäcken för ännu ett oväder är på ingång. Huggha, håll i hatten.

Hälsar Tamara

Related Posts with Thumbnails