lördag 31 december 2011

En summering, och Gott Nytt År!

Ännu ett år har kommit till sitt slut och här kommer en liten summering av hur mitt år sett ut. Vintern var lång och kall. Mycket snö även här i sydligaste Sverige, som låg kvar länge.  


Våren kom till slut och vi fick njuta av lång blomning. Min vitsippedunge var vit rekordlänge och de första blommorna kom på mitt lilla äppelträd. Grönsakerna växte så det knakade och redan i mitten av maj hade potatisen kommit långt. Jag gjorde en ny rabatt på framsidan av tomten. Den Runda rabatten, fylld av nävor och med ett amerikanskt hagtornsträd i mitten, gladde mig resten av säsongen. 


Vi fick några varma veckor i början av juli och då satte jag igång att gräva plinthål till det kommande fruktträdgårdsplanket. När sommaren närmade sig sitt slut var planket också så gott som färdigt. Rabatten som ska löpa utanför, i lila och silver, påbörjades och ska bli så rolig att få fylla med fler växter nästa sommar. Avslutningen på sommaren blev väldigt blöt. Det regnade och regnade och regnade. Men en av de fina söndagarna träffade jag några nya bloggvänner för första gången i levande livet. Vi har till och med hunnit träffas en gång till innan det här året tog slut, och jag ser fram emot fler möten under nästa år. 


Svampen började komma redan i mitten av sommaren och sedan blev det en svamprik höst. En höst som nästan inte tagit slut, även om det nu borde vara vinter. Jag gjorde en ny rabatt i närheten av fruktträdgården. Trekammarrabatten ska fyllas av mormorsväxter i rosa under nästa trädgårdssäsong. Jag beställde plåtar till mina rabatter och fick några av dem på plats under hösten. De har redan nu antagit en rostig, brun ton. Precis som det var tänkt. 


Till sist vill jag bara önska alla fina vänner där ute i bloggosfären, ett fint slut på år 2011 och ...

...ett riktigt fantastiskt 2012!
Gott Nytt År!

6 kommentarer:

Hanna sa...

Gott Nytt År!
Kram
Hanna

Marina sa...

Jag ser mycket fram emot att följa utvecklingen av din fruktträdgård och jag hoppas på ett livebesök också.

Gott nytt år!

Midnatsrop sa...

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År.

Livet på solsidan sa...

Vilken bra sammanfattning av ditt trädgårdsår! Tror jag ska leta upp lite bilder av året som gått, om inte annat för att påminna mig själv om att jag faktiskt gjort lite nytta ;)

Önskar dig en GOD FORTSÄTTNING på det nya året. Hoppas också att vi får möjlighet att träffas igen.

Hälsar Tamara

Fröken Grön sa...

Härliga bilder som får mig att längta till trädgårdssäsongen!

Håller absolut med om att vi måste stämma träff fler gånger även under 2012. Vi har ju TRE trädgårdar kvar som vi inte har sett! =)

Gott nytt år på dig!
/Anna-Karin

Fröken Grön sa...

Haha, jag inser just att jag naturligtvis sett min egen, så den egentliga siffran ska väl vara TVÅ. (Matte har aldrig varit min starka sida...) Men tre ställen kvar att ha träff på!

Related Posts with Thumbnails