torsdag 8 mars 2012

Sommarsmak

När nu våren bestämde sig för att göra halt i några dagar, med snö och slask, är det trevligt att kunna plocka fram lite sommar ur frysen. Att göra kräm av sommarens bär är underbart och att kunna vräka ner persilja i pastasåsen går inte heller av för hackor. 


Persilja är verkligen perfekt att frysa in. Jag brukar frysa den i stora påsar. Då är det bara att smula rätt ner i såsen, stuvningen eller grytan. Dessutom tycker jag att den verkligen håller smaken bra. Mycket bättre än många andra örter. Bladpersiljan är allra bäst, tycker jag, även om det faktiskt är kruspersilja på bilderna. 


I sommar hoppas jag på riktigt riklig bönskörd också, så att jag kan frysa det med. Mina bärbuskar får gärna också ge lite mer i år. Det skulle jag tacksamt ta emot. 

3 kommentarer:

Marina sa...

Har också tänkt på det där med att ta fram ur frysen. Hallon har vi nästan varje helg i smothie till frukosten, persilja och dill i maträtter, gröna bönor till lite av varje, krusbärskräm är gott och björnbär är inte dumt det heller. Ska prova fler sorters bönor i år tänker jag.

Kram

Livet på solsidan sa...

Odlandet av ätbart är inte min grej. Fast jag köper ändå några plantor var säsong, bara för att det är vackert, men sen glöms de liksom bort... Hm, vilket slöseri!

Härliga söndag. Klarblå himmel och en strålande sol! Hoppas din dag blir fin.

Kram Tamara

Fröken Fräken sa...

Jag önskar mig också mer bär i sommar! Fast. Det kanske kräver att man måste plantera ett par bärbuskar först..? Hm...

Related Posts with Thumbnails