fredag 24 augusti 2012

Helt, helt fel

Igår skrev jag om en klocka som hittat hit på egen hand och som hamnat helt rätt. Idag blir det en helt och hållet planerad och planterad stockros, som kommit helt fel. Den köptes i våras på odla.nu och placerades intill planket. Jag trodde inte att den skulle blomma i år, men den växte till sig och plötsligt hade den knoppar. 


I början av veckan började den slå ut och då insåg jag att det var något som inte stod rätt till. Vad skulle ni till exempel döpa en dylik stockros till? Tycker ni att Blackberry Ripple skulle vara ett passande namn? Skulle ni kalla färgen lila?


Nej, lila är den inte. Snarare laxrosa. Väldigt vacker och tjusig på alla sätt men helt, helt fel i en lila rabatt. Ni skymtar luktärtorna där bakom och de passar inte ihop. 


Såhär skulle den ha sett ut. 


Nu är ju frågan, ska jag flytta den nu eller vänta? Jag vill gärna ha den kvar, men i en annan rabatt där den passar. Den får hemsk gärna fröså sig på lämpligare plats och det förutsätter att den går i frö. Om jag låter den stå kvar så får den inte sprida sina frön här, men å andra sidan kanske den inte vill gå i frö om jag flyttar den. Vilket dilemma! Hur skulle ni göra?

Luktärtorna har i alla fall hamnat rätt och doftar helt ljuvligt när jag tar in bukett efter bukett. 

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Nej, lila skulle jag inte heller kalla den. Men visst är den fin! Förstår ditt dilemma. Kul om den fröar av sig - på rätt ställe.
Ulrika

Marina sa...

Eh, nej, den är väl knappast lila och namnet passar inte heller. Du måste klaga hos Odla.

Jag har flyttat stockrosor vi olika tider och ibland går det bra men ibland inte. Tror inte du ska flytta nu i alla fall. Kanske bättre att flytta den till våren och istället samla in fröer för att så själv och om den hinner fröså sig i den rabatten som är fel så är ju småplantorna mycket lätta att flytta.

Kram

Hanna sa...

Den var vacker, men man blir förvånad när det inte blir som man tänkt.
Kram
Hanna

Fröken Grön sa...

Ja, mig ska du nog inte rådfråga om stockrosor, för de fyra plantor jag satte förra sommaren blommade aldrig och kom inte heller tillbaka i år... Fast jag älskar stockrosor, så jag får nog göra ett nytt försök nästa sommar.

Kommer du till Bäckaskog imorgon? I så fall ses vi där!
Marina och jag bestämde runt 11.30 vid stället där de säljer fika i anslutning till försäljningsområdet. Tamara dyker förmodligen upp då också. Vore kul att ses!

Må så gott!
/Anna-Karin

Livet på solsidan sa...

Stockrosen har ju en jättefin färg, men vad gör väl det när du ville ha en lila. Jag röstar för att den får stå kvar tills den blommat ut.

Skickade dig ett mejl men det gick nog inte fram. Din mejlbox är full. Dags att tömma in/utboxen kanske...

Iaf. Kul att du vill med imorgon! Infon om när och var vi ses fick du ju av Anna-Karin här ovan.

Och poolen ja. Den får du köpa någon annanstans. Jag kan bidra med en pion, det är allt ;) Och jag vill inte ha något i utbyte. Har ingen plats just nu.

Ses imorgon då!
Kram Tamara

Related Posts with Thumbnails