lördag 17 augusti 2013

Fjärilsfägring

Första jobbveckan avklarad och nu vanlig helg igen. En ganska okej lördag vädermässigt, även om det kom några stänk mitt på dagen så jag fick ta in tvätten. Nu på kvällen har det klarnat på himlen och solen skiner varmt, som den bara gör på sensommaren. Det blir ett annat ljus då. 


Förra hösten gjorde jag en höstrabatt eftersom jag kände att jag saknade höstblommande växter i trädgården. Jag fyllde den bland annat med solhattar, som jag förut haft så svårt för. Men de är ju riktiga fjärilsmagneter och det gillar jag. Nu när fjärilarna flockas där på allvar kan jag inte förstå varför jag någonsin varit emot solhattar. Funderar till och med på om jag ska utöka rabatten så att jag kan få in fler. 


Det är första året som jag frösått zinnia också, men garanterat inte sista. De har blommat snällt hela sommaren både i rabatten och i krukor. Ger en verklig färgklick och viker sig inte för varken regn, blåst eller torka. Extremt tåliga och tacksamma, med andra ord. Och fjärilarna och humlorna gillar dem också. 


5 kommentarer:

Nora sa...

Det är tur att man kan ändra sig eller hur? Törs inte tänka på hur min trädgård hade sett ut om jag inte hade ändrat smak ett antal gånger:-)
Kram!

Ulrika sa...

Zimmior kommer att finnas i min trädgård nästa sommar också, de jag sådde i våras har varit underbara, både i rabatten och inne i vas.
Ulrika

Marina sa...

Zinnior ska jag prova nästa år. Har varit emot dem fram till nu.
Solhatt har jag vit men ska köpa rosa också, till fjärilsrabatten.

På måndag börjar jag jobba igen så sen är det bara helgerna som är lediga för ett bra tag framöver. Lite sådär jobbigt. Har ju så mycket jag vill göra nu när det blivit lite bättre tid för växtflytt. Ännu är kvällarna ljusa så jag får väl snabba mig ut och få lite gjort efter jobbet också.

Kram

Ulrika sa...

Hej igen, tänkte bara titta in och berätta att:
Klematisen som är så fin, den ljusblå med små snirkliga blommor heter "I am Stanislaus"
Ulrika

Livet på solsidan sa...

Solhattar. Klart du ska ha fler! De är superfina :)
Själv älskar jag dem! I år har de dessutom frösått sig så nästa år kommer jag ha en hel skog (nästan iaf...).

Hoppas att jobbstarten gått bra! Sen hoppas jag också att vi ses till helgen.

Kram Tamara

Related Posts with Thumbnails