tisdag 20 augusti 2013

Katt bland hermelinerna

Om man, som jag, matar trädgårdens småfåglar med solrosfrö om vintern, får man räkna med att det kan dyka upp solrosor på lite otippade ställen. I år har pippisarna fixat sensommarblomning i pionrabatten. Där är ju annars mest grönt för tillfället. 



En ensam, ståndaktig blomma mitt i allt. En liten nyckelpiga hade krupit in och gömt sig under solrosens gröna kjolar. Det upptäckte jag när jag kom lite närmre. 


En annan sak som är lite "fel" i trädgården just nu är löjtnantshjärtat i skuggrabatten. Inte för att den har hamnat fel, utan för att den kanske inte brukar blomma i augusti. Det har ju dock sin naturliga förklaring. Jag köpte och planterade den början av sommaren och då var den bara en liten rot från odla. Tänk att de kan växa till sig så bra på en sommar. 

5 kommentarer:

Jord under naglarna sa...

Jag upptäckte också en solros där jag aldrig haft några. :) Jag joppas den hinner blomma för det är ju på nåt vis en stor charm i att den hamnat just där.

Hanna sa...

Vacker solros.
Ha en fin kväll.
Kram
Hanna

Marina sa...

Fint att ha blommande hjärtan nu :).

Inga solrosor här i år trots att vi matade fåglarna. Kanske jag rensade för bra i våras. De är ju så fina, solrosorna.

Kram

Rosor och ruiner sa...

Har faktiskt aldrig fått någon solros av mina fåglar, trots matning... Men jag kanske har rensat bort nån planta i tron att det varit ett ogräs, vad vet jag?
Kul är det i all fall förstår jag!

Fröken Grön sa...

Det är allt något visst med solrosor. Helt oemotståndliga!
Trevligt att vi fick tillfälle att ses idag, även om det blev kort. Hoppas på nya möten snart igen!
/Anna-Karin

Related Posts with Thumbnails