onsdag 26 mars 2014

Helt otippat

För det mesta åker jag och veckohandlar på ICA i Hörby. Jag gillar verkligen den affären, framför allt blomsteravdelningen. För att vara en så pass liten affär så är den här avdelningen stor och innehållsrik. Dessutom tar de hem många olika växter som är i säsong. 


Igår när jag var där fick jag syn på dessa Helleborus på golvet inne bland växterna. Dubbla, av en sort som kallades Ellen Double Mix. Och jag som har letat efter julrosor i olika färger! Så hittar jag det på ICA av alla ställen. 





Tre olika plantor fick det bli. För ungefär 200 kronor. De fick mellanlanda inne på köksbordet eftersom det vräkte ner snöblandat regn när jag kom hem. Men nu har de fått flytta ut på förstukvisten. 


Sedan ska de förstås få komma i jorden. Men först får de pigga upp utanför ytterdörren tills jag bestämt var de ska få bo permanent. Det bruna paketet till höger om lyktan innehåller rosorna som jag hämtade på Posten för någon dag sedan. Jag vet inte riktigt hur länge de kan ligga förpackade utan att må dåligt, men det känns tidigt att plantera dem eftersom vi haft rejäl frost här några nätter den senaste veckan. 

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Vilken fynd!
Jättesöta julrosor.
Hoppas det blir varmare snart så det går att så och plantera lite mer. Längtar...
Ulrika

Marina sa...

Vilket fynd du gjorde!
Julrosor av lite ovanligare slag är ju inte det man ser varje dag precis.
Nu har jag satt igång fläkten i Lugnet för det kan nog bli kallt i natt känns det som.

Kram

Jord under naglarna sa...

Ja, det var ju otippat, vilket fint fynd!

Rost och rädisor sa...

Jag blir så glad av julrosor. De är riktiga favoritblommor och de gör ju sig så bra i din svarta låda!

/Anette

Hanna sa...

Verkligen fint
Ha en fortsatt fin lördagskväll
Hanna

Fröpåsen sa...

Då har vi något gemensamt, jag gillar nämligen också Ica i Hörby även om jag inte gillar Ica alls och idén med Ica, men just Hörby har bra sortiment :-)
Vilket fynd med julrosorna, så kul!
Trevlig kväll!

Related Posts with Thumbnails