tisdag 20 oktober 2015

Frostig överblick

Förrförra söndagen var det en sån där riktigt fin höstmorgon. Rejäl frost (som tog de flesta sommarblommor) och vacker sol. Jag passade på att "hänga" mig ut genom fönstret på ovanvåningen och fota. 


Nedanför det här fönstret finns växthuset. Man kan se rosenrabatten, sydplanteringen, gula rabatten, fruktträdgården och plattgången som leder dit. Utanför tomten finns ett stort fält. Tittar man precis rakt ned, ser man björken och eken som jag hänger min hängmatta i om sommaren. 




Försommaren 2013 fotade jag samma vy. Då fanns varken rosen- eller gula rabatten. Inte heller sydplanteringen hade kommit dit då. Däremot ser man ett sälgbuskage till höger om fruktträdgården. Det är borta nu. Flädern som blommar i höger bildkant och björkarna till vänster om den är också borta. Man kan inte se det på bilderna men det sluttande ganska ordentligt ner mot det ställe där plattgången är nu. Nu är det en mjukare sluttning.  



Bilden här ovanför har jag fotat ståendes i det gamla sälgbuskaget. Lättare nu när det inte längre är ett buskage. De andra bilderna är fotade från fönstret där ovanför växthuset. 


I vintras/våras tog jag fröer från förra årets jätteverbena som fått sitta kvar på plantan hela vintern för att stratifieras. Jag sådde dem inomhus och de bildade fina, om än ganska små, plantor. Dessa planterade jag i lila rabatten och de har faktiskt hunnit blomma innan frosten. Häftigt att kunna få nya plantor av sina gamla frön. 

 

1 kommentar:

Rosor och ruiner sa...

Fint med frost! Vi har också haft frost, men den är ju alltid borta när jag väl kommer ut med kameran..;)
Kul att se hur det förändras i trädgården genom åren, tur vi fotar lite då och då!
Kram Gunilla

Related Posts with Thumbnails