onsdag 28 oktober 2015

Trädgårdsfärgen Orange

Orange är en färg som jag faktiskt har en hel del av i trädgården. Problemet är bara att jag precis upptäckt att jag inte har speciellt många bilder av den. Min rosenrabatt går i aprikosa/orangea toner men jag tänkte att just rosorna kanske får dyka upp i ett senare färginlägg (om det nu blir aprikos som tema). Jag strödde ut fröer av kalifornisk sömntuta här i våras och de har blommat i olika brandgula toner under sommaren. Tyvärr är sömntuta lite luriga att fota eftersom de bara är öppna i solsken (och den varan har det varit ont om i sommar). Några har i alla fall fastnat på bild. 


Ibland är de gula med orange mitt, men oftast klart orange-färgade som på bilden nedan. Jag hoppas att de vill självså sig och komma tillbaka nästa år eftersom de passar bra ihop med rosorna. 


En annan rabatt med flera orangea inslag är höstrabatten men inte heller här finns det så mycket bildbevis. Solhatten Cheyenne Spirit har valt att blomma i orange. De kan ju bli röda eller gula också.   

Ny för sommaren var denna här lilla geum eller nejlikrot. Jag skulle gärna ha fler nejlikrötter eftersom det finns så många varianter, både enkla och dubbla.


Jaha, detta blev mitt något korthuggna bidrag till trädgårdsfärgen orange hos Maribels Garden. Titta gärna in där för flera länkar.  

1 kommentar:

Maribel sa...

Sömntutan är riktigt söt, och Solhatten fin, visste inte att de kan byta färg.
Ha det fint!
Marika

Related Posts with Thumbnails